نقد و بررسی شیائومی, گوشی شیائومی

استفاده شیائومی از سنسور ۱۰۸ مگاپیکسلی در نسل جدید دوربین گوشی های خود

دوربین گوشی شیائومی

سنسور ۱۰۸ مگاپیکسلی دوربین گوشی شیائومی

کیفیت دوربین عکاسی به عنوان یک نبرد جدی میان گوشی های هوشمند شناخته می شود. یک فاکتور بسیار مهم و تاثیرگذار در خرید گوشی با کیفیت بودن عکسبرداری آن و اندازه سنسور دوربین است. با توجه به بررسی آمار و ارقام به دست آمده، شاهد این مسئله هستیم که اندازه سنسور دوربین گوشی های  موبایل  هر ساله افزایش چشم گیری پیدا می کند.

یکی از برندهای نام آشنایی که این روزها در بازار گوشی های موبایل توجه افراد زیادی را به خود جذب کرده شیائومی است . برای خرید گوشی شیائومی نیز این قانون وجود دارد و هر چه کیفیت دوربین بهتری داشته باشد مورد پسند افراد بیشتری قرار می گیرد. در ادامه درمورد تاثیر مگاپیکسل در کیفیت عکسبرداری دوربین گوشی شیائومی می پردازیم .

تاثیر اندازه سنسور در کیفیت عکسبرداری

برای این که تاثیر اندازه سنسور در کیفیت عکسبرداری را بهتر درک کنیم لازم است عنصر اصلی عکسبرداری که همان ثبت نور است را بررسی کنیم. سنسوری که هرچه بزرگ تر باشد مقدار نوری که در مقایسه با سنسور کوچک تر می گیرد، بیشتر خواهد بود.

هر چه میزان نور دریافتی بیشتر باشد، تصاویری که حاصل می شوند، روشن‌تر، کم نویزتر و بهتر و با کیفیت تر خواهند بود. البته در کنار این عامل که مهمترین است عواملی چون سیستم پردازش یا فرمت عکاسی و … تاثیر گذار هستند.

در واقع اندازه سنسور نقش کلیدی را بازی می کند برای این که تشخیص دهد چه انداره نور برای عکسبرداری به سنسور اختصاص داده شود. درست است که ثبت جزئیات تصویر وابسته به اندازه رزولوشن یا همان مگاپیکسل است، اما تعادل نوردهی دوربین، محدوده دینامیکی و حتی وضوح آن به مقدار نور دریافتی وابسته هستند.

در نظر گرفتن اندازه سنسور بزرگ تر در خرید گوشی، باعث می شود محدوده دینامیکی گسترده تری ثبت شود و تصاویری با جزئیات بیشتر را نتیجه می دهد. ابعاد سنسور بیشتر گوشی های هوشمند چیزی در حدود ۰.۳۹ اینچ یا حدود ۱ سانتی متر می باشد،  البته اندازه سنسور برخی از آن ها حدود ۰.۵۸ اینچ یا بزرگ تر می باشد. این اندازه ها در مقایسه با اندازه سنسور دوربین های DSLR بسیار کوچک است زیرا سنسور این دوربین ها حدود ۴ یا ۵ برابر سنسور دوربین های هوشمند است.

هنگام خرید گوشی از هر برندی مانند شیائومی باید این نکته را در نظر داشته باشیم که هرچه سنسور بزرگ تری داشته باشیم، برای تنظیم سرعت شاتر، ایزو ( حساسیت نوردهی ) و دیافراگم، ثبت نور بیشتری لازم است.

هر چند اگر در خرید گوشی از هر برندی به اندازه سنسور توجه نکنید و گوشی با دوربینی که سنسورهای کوچک دارد را انتخاب کنید، با روش هایی عیب های آن را می توانید برطرف کنید. به عنوان مثال می توانید نوردهی را طولانی تر کنید به منظور این که نور بیشتری دریافت کنید اما حرکت دست یا حرکت سوژه می تواند باعث مات شدن تصویر شود.

 

استفاده شیائومی از سنسور ۱۰۸ مگاپیکسلی در گوشی های موبایل

دوربین گوشی شیائومی

درست زمانی که کسی فکر نمی کرد که اندازه مگاپیکسل سنسورها در گوشی موبایل فراتر از یک مقدار رود، شرکت هایی همچون سونی و سامسونگ تصمیم گرفتند گوشی هایی را وارد بازار کنند که از سنسورهای ۴۸ مگاپیکسلی استفاده می کردند. چندی بعد سامسونگ اقدام به ساخت گوشی های موبایلی کرد که از سنسورهای ۶۴ مگاپیکسلی بهره می بردند. اما این پایان کار سامسونگ نبود و طی یک همکاری مشترک با شرکت شیائومی گوشی هایی با سنسور های ۱۰۸ مگاپیکسلی را تولید کردند.

در واقع شیائومی اولین شرکتی بود که به  استفاده از سنسور ۱۰۸ مگاپیکسلی در گوشی‌های خود اقدام کرد. این سنسور را   سامسونگ ساخته بود و ایزوسل HMX نام گرفت. آن چه که مد نظر است این است که  این به عنوان نسل دوم سنسور یاد شده محسوب شود، که فرآیند ترکیب پیکسلی  ۹ در ۱ دارد. درحالی که سنسور قبلی  فرآیند ۴ در ۱ داشت.

همکاری با شرکت‌هایی مانند سونی و سامسونگ درمورد سنسورهای دوربین گوشی هوشمند یک فرآیند معمول برای کمپانی های سازنده گوشی هوشمند به حساب نمی آید؛ اما درمورد ساخت سنسورهای ۱۰۸ مگاپیکسلی شیائومی بیشترین سرمایه گذاری را با شرکت سامسونگ انجام داده است. این سنسورهای جدید که کیفیت فوق العاده ای را به نمایش می گذارند و یکی از آپشن های عالی برای خرید گوشی به شمار می آیند، حاصل همکاری نزدیک شرکت شیائومی و سامسونگ است.

استفاده از سنسور ۱۰۸ مگاپیکسلی در گوشی شیائومی سری نوت ۱۰ پرومکس

دوربین گوشی شیائومی

خط تولید گوشی‌های میان رده و به ویژه سری نوت بخش گسترده ای از گوشی شیائومی را به خود اختصاص داده است. از آن جایی که تولید این سری از گوشی شیائومی در این شرکت زیاد است خود این شرکت نیز توجه ویژه ای به این خط  تولید دارد.

نوت ۱۰ نامی بود که شیائومی برای گوشی های سری نوت انتخاب کرد. سه گوشی نوت ۱۰، نوت ۱۰ پرومکس، نوت ۱۰ پرو در این سری قرار می گیرند. هر سه این گوشی ها از پردازنده اسنپ دراگون ۷۳۲ گیگ بهره می برند که پردازنده ای قدرتمند برای گوشی شیائومی از نوع میان رده محسوب می شود. در ساخت این سه گوشی شیائومی به ترتیب زیر از سنسورهای با اندازه های مختلف بهره گرفته شده است.

  • گوشی شیائومی نوت ۱۰ پرومکس: سنسور ۱۰۸ مگاپیکسلی
  • گوشی شیائومی نوت ۱۰ پرو: سنسور ۶۴ مگاپیکسلی
  • گوشی شیائومی نوت ۱۰ : سنسور ۴۸ مگاپیکسلی

نمایشگر به کار رفته در گوشی شیائومی نوت ۱۰ پرومکس ۱۲۰ هرتزی با اندازه ۶.۶۷ اینچ است. این نمایشگر توانسته است به کمک یک سوزن سنسور دوربین را شامل شود. این نمایشگر می تواند حداکثر روشنایی ۱۲۰۰ نیت را پوشش دهد. یک سنسور فوق عریض ۸ مگاپیکسلی، سنسور۵ مگاپیکسلی ماکرو و سنسور عمق سنج دو مگاپیکسلی در قسمت دوربین قرار گرفته اند. قیمت خرید گوشی شیائومی از این خانواده بازه ای از رنج ۲۶۱ دلار تا ۳۰۲ دلار  را در بر می گیرد.

بهره گیری گوشی شیائومی از سنسورهای بالاتر از ۱۰۸ مگاپیکسلی

دوربین گوشی شیائومی

همان طور که در قسمت های قبلی توضیح داده شد، گوشی شیائومی در سری نوت ۱۰ پرومکس از سنسور ۱۰۸ مگاپیکسلی استفاده می کند. اما آیا این آخرین مقداری است که شیائومی در سنسورهای خود به کار می گیرد؟ به گزارش یکی از منابع معتبر فناوری به نام IceUniverse نقل شده است که شیائومی اعلام کرده که در حال آماده سازی گوشی هایی است که از سنسورهای ۲۰۰ مگاپیکسلی استفاده می کنند.

چنین گوشی از تمامی گوشی های هوشمند از نظر مگاپیکسلی در درجه بالاتری قرار خواهد گرفت. هم اکنون گوشی‌ شیائومی، ریلمی و سامسونگ در این درجه قرار دارند. طبق بررسی های انجام شده بیشترین گوشی‌های مجهز به دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی، گوشی شیائومی بوده است.

اندازه پیکسل این دوربین ۰.۶۴ میکرومتر تخمین شده است، به عبارتی مقداری کمتر از اندازه پیکسل ۱.۴ میکرومتری در دوربین ISOCELL GN2  محسوب می شود. استفاده از چنین دوربینی با این سنسور در گوشی های بالارده با ویژگی هایی همچون چیپ اسنپدراگون ۸۷۰ و دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی پیش بینی می شود.

استفاده از سنسور ۱۰۸ مگاپیکسلی در گوشی شیائومی سری Mi 10i 5G

اگر قصد خرید گوشی شیائومی با  دوربین با کیفیت را دارید، یکی دیگر از انتخاب ها می تواند Mi 10i 5G  باشد. در این گوشی شیائومی نیز از سنسور ۱۰۸ مگاپیکسلی بهره گرفته شده است. سنسوری که  در مقایسه با سنسورهای نسل قبل توانسته است در حال حاضر تصاویر با کیفیت تری را برای کاربران خود حاصل کند.

خرید گوشی شیائومی از این مدل انتخاب عالی خواهد بود. مدلی که  پردازنده اسنپ دراگون ۷۵۰ گیگ دارد و هم رده گوشی‌هایی نظیر می ۱۰، می ۱۰ تی، می ۱۰ تی پرو و می ۱۰ تی لایت قرار می گیرد. از این پردازنده در گوشی شیائومی می تی ۱۰ لایت هم به کار رفته با این هدف که شاهد تفاوت خاصی در پردازش این دو مدل نباشیم.

از دیگر ویژگی های آن می توان به مواردی چون استفاده از نمایشگری ۶٫۶۷ اینچی از نوع IPS LCD ، فناوری  HDR10 و رفرش ‌ریت ۱۲۰ هرتزی، پشتیبانی از اینترنت پرسرعت۵G  یک باتری ۴۸۲۰ میلی‌آمپر ساعتی که منبع تغذیه‌ آن را تشکیل می دهد و با شارژری ۳۳ واتی شارژ می‌شود، اشاره کرد.

نتیجه گیری

یکی از عوامل مهم در خرید گوشی کیفیت دوربین است. از فاکتورهای مهمی که بر روی دوربین تاثیر می گذارد، اندازه سنسور محسوب می شود. به صورتی که اگر فقط یک فاکتور تعیین کننده در کیفیت دوربین مد نظر باشد، بدون شک همین سنسور داخلی معرفی می شود.

در این مقاله درمورد تاثیر اندازه سنسور در عکاسی و کیفیت دوربین، به کار گیری سنسورهای ۱۰۸ مگاپیکسلی در گوشی شیائومی، چگونگی ایجاد و تاریخچه سنسورهای ۱۰۸ مگاپیکسلی و… توضیح دادیم. در ادامه سعی کردیم که راهنمایی های لازم برای افرادی که قصد خرید گوشی شیائومی با توجه به اندازه سنسور را مد نظر دارند، ارائه دهیم.

در نهایت فناوری جدیدی که شیائومی قرار است در گوشی های خود استفاده کند را بررسی کردیم. فناوری که به آماده سازی دوربین های ۲۰۰ مگاپیکسلی اشاره دارد. فناوری که پیش بینی می شود فروش گوشی شیائومی را به بالاترین رتبه بین گوشی های هوشمند تبدیل کند

پرطرفدار ترین تلویزیون های شیائومی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *