آموزش, گوشی شیائومی

معرفی انواع صفحه نمایش LED-LCD-AMOLED

بررسی و معرفی انواع صفحه نمایش LED-LCD-AMOLED

انواع صفحه نمایش LED-LCD-AMOLED

 

همه ما پیش از خرید گوشی موبایل، لپ تاپ، تلویزیون و… مشخصات فنی و به طور ویژه کیفیت تصویر آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم. در این میان هرچه با مشخصات عجیب و غریب تر و نام های پیچیده تر مواجه می شویم فرض را بر کارایی بالا و فوق حرفه ای بودن آن کالا می گذاریم. اما آیا اصلاً چیزی از این نام ها و اصطلاحات رایج در معرفی محصولات دیجیتال می دانیم؟ برای مثال حتماً همه ما تا به حال نام نمایشگرهای LCD، LED، OLED و AMOLED را شنیده ایم.

اما چند نفر از ما  از تفاوت این نوع نمایشگر ها، تکنولوژی استفاده شده در آن ها، مزیتشان نسبت به یکدیگر و به طور کلی ویژگی هریک از این نوع پنل ها خبر داریم؟ اگر شما هم کنجکاوید تا اطلاعات خود را در این زمینه یک بار برای همیشه تکمیل کنید، پس تا انتها این مطلب با شیائومی سیتی همراه بمانید.

 

نمایشگر LCD، LED، OLED، AMOLED؛ کدام یک بهترند؟

 

نمایشگر ابزارهایی چون گوشی موبایل، تبلت، لپ تاپ یا حتی تلویزیون ابتدایی ترین راه ارتباط و واسطه میان ما و قلب سخت افزاری و پردازنده این دستگاه ها به شمار می آید. آن چه پیش از هر چیز دیگر ما را مجذوب خود می کند، محتوایی است که بر روی نمایشگر این ابزار ها می بینیم و به همین دلیل نیز کیفیت تصویر و کارایی صفحه نمایش یک فاکتور بسیار مهم و قابل سرمایه گذاری برای تولیدکنندگان دنیای دیجیتال به حساب می آید. یک نمایشگر از گستره رنگ قابل نمایش، میزان طبیعی بودن و شفافیت رنگ ها، مقدار روشنایی تولید شده، وضوح تصویر و حتی میزان مصرف انرژی یک دستگاه را تحت کنترل دارد.

در حال حاضر تکنولوژی های متفاوتی برای ساخت نمایشگرها مورد استفاده قرار می گیرد که از جمله مهم ترین و شناخته شده ترین آن ها می توان به LCD، LED، OLED و AMOLED اشاره کرد. هر یک از این نوع نمایشگر ها برای تکنولوژی منحصر به فردی ساخته شده و در ارائه هر یک از فاکتورهای گفته شده کیفیت متفاوتی را عرضه می کنند.

با این وجود در دنیای امروز صحبتی از برتری مطلق این نوع تکنولوژی ها بر یکدیگر وجود ندارد، چرا که هر یک از نوع نمایشگر ها متناسب با نوع دستگاه، سیاست شرکت تولیدکننده، صرفه اقتصادی، نیاز کاربر و صدها عامل دیگر با یکدیگر متفاوت اند. در ادامه قصد داریم تا یک به یک پنل های نمایشگر رایج این روزها را به شما معرفی کنیم.

 

LCD

LCD مخفف Liquid Crystal Display است و به بیان ساده همان کریستال های شناور در مایع را توصیف می کند. این نوع نمایشگر رنگ ها را کاملاً متفاوت از پنل هایی چون AMOLED تولید کرده و به جای استفاده از اجزای مستقل ساطع کننده نور از روشنایی که پشت کریستال های مایع وجود دارد به عنوان تنها منبع نوری و به صورت نور پس زمینه استفاده می کند.

هنگامی که ولتاژ اعمال می شود، جهت این کریستال ها تغییر کرده و نور تا حدی از آن عبور می کند. در آخر نیز نور از فیلتر هایی به رنگ های قرمز، سبز و آبی عبور کرده و نور عبوری از این فیلتر ها به عنوان ریزپیکسل در نهایت تشکیل یک پیکسل را داده و رنگ نمایشگر را تنظیم می کنند. از نظر علمی نمایشگر های LCD می بایست نوری تا حد امکان نزدیک به سفید مطلق را تولید کنند و این در حالی است که اکثر ال سی دی ها بر پایه نور پس زمینه LED آبی تولید می شوند و نور سفید مطلقی را ایجاد نمی کنند.

 

  • توجه…

به طور کلی و در مقایسه این نوع نمایشگر با پنل های نسل جدید باید گفت LCD طیف رنگی محدود تری را نسبت به نمایشگر های AMOLED و OLED به نمایش می گذارند. مورد دیگر دقت رنگ در نمایشگر های LCD است که نسبت به پنل های جدیدتر تعریف چندانی ندارد. چرا که این نمایشگر ها به دلیل تولید نور آبی کمرنگ در پس زمینه خود در ارائه رنگ سفید به طور ویژه و همچنین باقی رنگ ها تا حدودی با حساسیت و دقت کمی مواجه است.

از طرفی از آن جایی که در نمایشگرهای LCD، پیکسل ها مستقلاٌ در زمان لازم، حتی هنگام تولید رنگ مشکی خاموش نمی شوند معمولاً به مشکلاتی مثل خروج نور از نمایشگر (Light Bleeding) یا کم بودن میزان کنتراست دچار می­شوند. در حالی که تکنولوژی جدید استفاده شده در نمایشگر هایOLED  و AMOLED این مشکل را بر طرف ساخته است.

خرید گوشی شیائومی

LED

اجازه دهید این طور شروع کنیم: همه نمایشگرهای LED نمایشگر LCD هستند اما همه نمایشگرهای LCD از نوع LED نیستند. تکنولوژِ ساخت نمایشگرهای ال ای دی همانند ال سی دی ها همان کریستال های مایع شناور است با این تفاوت که نمایشگر LED بر خلاف نوع LCD از لامپ های فلورسنت استفاده نکرده و در عوض از چراغ های بسیار کوچکی که با عنوان «دیودهای ساع کننده نور» شناخته شده اند بهره می برد.

نمایشگر های ال ای دی برخلاف ال سی دی قادرند تا نور هر منطقه را به طور مجزا و مستقل کنترل و تنظیم کنند و این موضوع تا حد زیادی بر کیفیت تصویر این نوع پنل ها تأثیر گذار است. بهترین و واضح ترین تصاویر، آن هایی هستند که نسبت کنتراست بالایی داشته باشند.

به عبارت دیگر تصاویری که به طور همزمان پیکسل های بسیار روشن و بسیار تیره بیشتری داشته باشند جذاب تر و واضح تر به نظر می رسند. نمایشگر های LED با کنترل نور هر منطقه از پنل خود می توانند کنتراست دقیق تری را ایجاد کرده و کیفیت تصویر بهتری از LCD را ارائه کنند. نمایشگر ال ای دی با کاهش نور پس زمینه خود می تواند در دستیابی به رنگ مشکی عمیق و مطلق دست یابد و این در حالی است که نمایشگر های LCD به دلیل داشتن نور پس زمینه مداوم در ارائه رنگ مشکی مطلق با مشکل مواجه هستند.

 

OLED

OLED یکی از جدیدترین و پرکاربردترین تکنولوژی های مورد استفاده در ساخت نسل جدید نمایشگرهاست که به استفاده از مواد آلی ساطع کننده نور مشهور هستند. در واقع خود این مواد آلی نوری را تولید نمی کنند بلکه نوری که از درونشان عبور می کند را پخش و منتشر می کنند. نمایشگر های OLED کوچک و کم ضخامت اند و اغلب تولید کنندگان این نوع پنل ها را به نوع LED ترجیح می دهند. گرچه تکنولوژی ساخت پنل های OLED جزو برترین هاست اما با این وجود تکنولوژی AMOLED از آن برتر است.

چرا که هر یک از پیکسل های یک نمایشگر AMOLED دارای ترانزیستور و خازن مجزایی هستند و به همین دلیل نیز مصرف انرژی پایین تری داشته و از این بابت با باتری دستگاه هایی چون گوشی موبایل، تبلت، مچ بند و ساعت هوشمند هماهنگی و تناسب بهتری دارند. به غیر از مصرف انرژی، نمایشگر های OLED از انعطاف پذیری کمتری نسبت به نوع AMOLED برخوردارند و همین موضوع نیز موجب شده تا بسیاری از تولیدکنندگان گوشی های موبایل برای گوشی های کلاس یک خود از نمایشگر های AMOLED استفاده کنند.

 

AMOLED

بدون شک این روزها نمایشگر های AMOLED بیشترین طرفدار را از میان پنل هایی که تا به این جا بررسی شد دارند. این نوع نمایشگر ها از نوع ماتریکس فعال اند که همانند پنل های OLED به ترانزیستور و خازن هایی مجزا برای هر LED کوچک مجهزند و این موضوع سرعت واکنش و دقت این نمایشگر ها را تا حد قابل توجهی افزایش داده است.

این پنل ها هیچ محدودیتی را در انتخاب اندازه صفحه نمایش برای تولیدکنندگان ارائه نداده و مصرف انرژی بسیار کمتری نسبت به باقی نمایشگرهای بررسی شده دارد. این نمایشگر ها در به نمایش گذاشتن وسیع ترین طیف رنگی، کیفیت تصویر، وضوح و شارپنش حرف اول را می زنند و به دلیل ضخامت بسیار کم، انعطاف پذیری بالا و وزن بسیار کمشان مورد علاقه کمپانی های تولید کننده گوشی موبایل هستند.

این نمایشگر ها از  نرخ تازه سازی تصویر بسیار بالاتری نسبت به نمایشگر های LCD برخوردار هستند و بیشترین وضوح ممکن را حتی در تند ترین زوایای دید ایجاد می کنند. به همین دلیل نیز برای کاربران علاقه مند به گیمینگ، ادیت و ویرایش حرفه ای و حتی دوستداران تماشای فیلم رضایت صد در صدی را به ارمغان می آورند.

 

توجه…

یکی از نقاط ضعف AMOLED آن است که ال ای دی های متفاوت طول عمر متفاوتی دارند؛ به این معنی که RGB در اجزای نوری مستقل در نهایت به مقادیر متفاوتی کاهش پیدا می­کند که در نتیجه با رنگ پریدگی رنگ­ها مواجه خواهیم بود و نه سوختن ال ای دی ها؛ بنابراین با گذشت زمان تعادل رنگ افت پیدا می­کند. در حالی که در LCD با وجود تنها یک نور پس زمینه، تعادل رنگ­ها ماندگاری بالاتری دارد.

 

Super AMOLED

نمایشگر های Super AMOLED حتی از پنل های AMOLED که به ظاهر ایده‌آل ترین صفحههای نمایش هستند نیز عملکرد فوق العاده تری دارند. این نمایشگر ها از ماتریس PenTile و الگوی قرمز-سبز / آبی-سبز یا همان (RG-BG) استفاده می کنند. و این یعنی از زیر پیکسل های سبز بیشتر از آبی و قرمز استفاده می شود. این موضوع به همراه بزرگتر بودن زیر پیکسل ها موجب افزایش نور تولیدی و همچنین افزایش وضوح تصویر و نماشی رنگ هایی قوی تر نمایشگر AMOLED می شود.

طبق تست های معتبر انجام شده بر روی نمایشگر های Super AMOLED، نور انتقال یافته از این پنل ها از ۸۰ درصد به ۹۷ درصد افزایش یافته و میزان بازتاب نور نیز به طور همزمان از ۲۰ به ۴ درصد کاهش یافته است. این یعنی مشاهده تصاویر و مطالعه متون حتی زیر نور مستقیم خورشید نیز برای کاربران دستگاه های بهره مند از نمایشگر های Super AMOLED به راحتی و به بهترین شکل ممکن فراهم می باشد.

بهترین مانیتور های شیائومی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *