نقد و بررسی شیائومی, گوشی شیائومی

مقایسه دو گوشی Vivo iQOO 8 Pro و Xiaomi Mi Mix 4

مقایسه دو گوشی Vivo iQOO 8 Pro و Xiaomi Mi Mix 4

بررسی گوشی Vivo iQOO 8 Pro و Xiaomi Mi Mix 4

مدتی است که بحث مقایسه گوشی های برندهای چینی با دو برند سامسونگ و اپل داغ و پر از حاشیه شده است. در حال حاضر چهار برند شیائومی، هواوی، اوپو و ویوو پس از سامسونگ و اپل در حال جنگ و جدل هستند تا با بالا بردن آمار فروش خود در لیست جهانی برترین تولیدکنندگان گوشی موبایل در رتبه بالاتری قرار گیرند. گرچه این رقابت د رحال حاضر به سود شیائومی و هواوی بوده که به ترتیب در رتبه های سوم و چهارم جهان قرار دارند. دو برند اوپو و ویوو هر دو تحت پوشش یک کمپانی چینی به نام BBK هستند و بنابراین از نظر تکنولوژی و قطعات استفاده شده در محصولاتشان اصولاً تفاوت زیادی ندارند.

در طرف دیگر ماجرا شیائومی و هواوی هر کدام به طور مستقل فعالیت کرده و به خوبی آوازه شان را به گوش جهان رسانده اند. این بار در شیائومی سیتی قصد داریم تا دو مدل از گوشی های برند شیائومی و ویوو را با یکدیگر مقایسه کرده و برتری هر یک نسبت به دیگری را مورد بررسی قرار دهیم. تا انتها با ما همراه باشید.

 

نقاط قوت گوشی شیائومی Mi Mix 4

  • نمایشگر محافظت شده با گوریلا گلس ۷ ویکتوس
  • قاب پشتی از جنس سرامیک
  • دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی
  • شارژ سریع در ۱۵ دقیقه
  • پشتیبانی از جدیدترین تکنولوژی های ارتباطی و آنتن دهی قوی

 

نقاط قوت گوشی Vivo iQOO 8 Pro

  • ابعاد بزرگ
  • بدنه تمام آلومینیومی
  • رزولوشن تصویر ۱۴۴۰*۳۲۰۰ WQHD+
  • روشنایی زیاد نمایشگر
  • بدنه سبک

 

طراحی ظاهری و کیفیت ساخت

قضاوت میان این دو گوشی در بحث طراحی ظاهری تا حد زیادی به سلیقه شخصی کاربر باز می گردد اما به طور کلی شاید بتوان از قاب گوشه گرد و نمایشگر انحنادار و سه بعدی گوشی شیائومی Mi Mix4 نتیجه گرفت طراحی ظاهری دوستانه تر و ظریف تری از گوشی Vivo iQOO 8 Pro دارد. ویوو بدنه ای تمام آلومینیومی و یکپارچه را برای نماینده اش در این نقد و بررسی در نظر گرفته و به همین دلیل نیز وزن کلی گوشی iQOO 8 Pro 20 گرم کمتر از رقیبش می باشد.

در طرف دیگر ترازو، گوشی میکس ۴ از قاب پشتی از جنس سرامیک بهره می برد که آن را نسبت به بسیاری از گوشی های موجود در بازار متمایز و زیباتر ساخته. نکته دیگری که در خصوص کیفیت ساخت این دو گوشی توجه را جلب می کند، استفاده شیائومی از شیشه گوریلا گلس ۷ ویکتوس برای محافظت از نمایشگر گوشی میکس می باشد و این در حالی است که ویوو نسخه قدیمی تری از این نوع شیشه یعنی گوریلا گلس ۵ را مورد استفاده قرار داده است.

 

نمایشگر و کیفیت تصویر

گرچه شاید در یک نگاه کلی میکس ۴ از بابت طراحی ظاهری و کیفیت ساخت یک قدم جلوتر از رقیبش ایستاده اما در زمینه رزولوشن نمایشگر کمی عقب نشینی کرده است. گوشی ویوو iQOO 8 Pro  به یک نمایشگر بزرگ ۶٫۷۸ اینچی  با رزولوشن ۱۴۴۰*۳۲۰۰p مجهز شده و با تراکم پیکسل ۵۱۸ppi تصاویر شارپ تری را نسبت به نمایشگر میکس شیائومی با رزولوشن ۱۰۸۰*۲۴۰۰p و تراکم پیکسل ۳۹۵ppi به نمایش می گذارد. البته نمایشگر این دو گوشی در مواردی چون سیستم رنگ مورد پشتیبانی، نمایش تصاویر به صورت Dolby Vision و همچنین نرخ تازه تصویر ۱۲۰ هرتزی که عددی فوق العاده است، مشابه به یکدیگر هستند.

شاید جالب باشد بدانید نمایشگر گوشی iQOO 8 Pro قادر است تا ۱۵۰۰ نیت یعنی به اندازه یکی از برترین گوشی های شیائومی یعنی Mi 11 نور تولید کند و این در حالی است که گوشی شیائومی Mix 4 تنها ۸۰۰ نیت نور تولید می کند! البته فراموش نکنید ۸۰۰ نیت عدد کمی برای روشنایی نمایشگر به حساب نیامده و همچنان در مقایسه با گوشی گلکسی نوت ۲۰ که تنها ۶۸۰ نیت نور تولید می کند، عدد قابل توجهی به شمار می رود.

خرید پاوربانک شیائومی

دوربین

همانطور که مشاهده کردید، گوشی ویوو در بخش نمایشگر و کیفیت تصویر به یکباره کفه ترازو را به نفع خود سنگین کرد و رقیب خود از برند شیائومی را به سختی به چالش کشید. اما در بخش دوربین اصلی و سلفی این دو گوشی رقابتی نسبتاً تنگاتنگ را پیش می برند. دوربین اصلی در نظر گرفته شده برای گوشی شیائومی میکس ۴ دارای سنسور ۱۰۸ مگاپیکسلی ساخت شرکت سامسونگ بوده و دوربین ۵۰ مگاپیکسلی گوشی ویوو iQOO 8 Pro نیز ساخته شرکت سونی می باشد.

بنابراین به جرئت می توان گفت هر دو این گوشی ها در زمینه عکاسی با گوشی حرف های بسیاری برای گفتن دارند. ست دوربین سه گانه این دو گوشی شیائومی و ویوو به ترتیب دارای سنسور های ۱۰۸، ۸ و ۱۳ مگاپیکسلی و ۵۰، ۱۶ و ۴۸ مگاپیکسلی هستند. جالب است بدانید هر دو این گوشی ها از قابلیت فیلمبرداری ۴K و ۸K پشتیبانی کرده و بنابراین یک ابزار بسیار مناسب برای ثبت خاطرات با بالاترین کیفیت ممکن به شمار می آیند.

در قاب جلویی گوشی Mix 4 دوربین سلفی ۲۰ مگاپیکسلی و در گوشی Vivo iQOO 8 Pro نیز دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی تعبیه شده که هر دو آن ها بالاتیرن سطح از کیفیت تصویر را در این رده از قیمت به نمایش می گذارند.

 

 

کارایی و عملکرد

دو گوشی Xiaomi Mi Mix 4 و Vivo iQOO 8 Pro از نظر کارایی و عملکرد وضعیت مشابهی بر روی کاغذ دارند. تمام مشخصات و اعداد گزارش شده در خصوص سخت افزار این دو گوشی عیناً مشابه به یکدیگر است و به همین دلیل نیز انتظار می رود در عمل نیز عملکرد یکسانی داشته باشند.

این دو گوشی هر دو از وجود تراشه پردازنده کوالکام اسنپدراگون ۸۸۸ هماهنگ با اتصال ۵G بهره برده و پردانزده گرافیکی آدرنو ۶۶۰ را در قلب خود دارند. تفاوتی که میان این دو گوشی و البته در بخش نرم افزاری به چشم می خورد، رابط کاربری استفاده شده در آن هاست. شیائومی از رابط کاربری ویژه خود یعنی MIUI نسخه ۱۲٫۵ و ویوو از رابط کاربری OrginOS استفاده نموده که به طور کلی تفاوت های ظاهری نسبتاً قابل توجهی را حین استفاده از این گوشی ها ایجاد کرده اند.

 

طول عمر باتری

در حوزه طول عمر و کارایی باتری نیز این دو گوشی همچننان تا حدودی پا به پای یکدیگر پیش می روند. هر دو گوشی به باتری لیتیوم یونی با ظرفیت ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعتی مجهز شده اند و هر دو قابلیت شارژ سریع ۱۲۰ واتی را برای کاربران خود فراهم آورده اند. تفاوتی که در این میان به دلیل اختلاف این دو گوشی از نظر برخی مشخصات فنی از جمله ابعاد نمایشگر و کیفیت تصویر بجود آمده، میزان سرعت شارژ این دو گوشی است. طبق تست های انجام شده بر میزان سرعت شارژ شدن این دو گوشی تا ۱۰۰ درصد، این طور برآمده است که گوشی میکس ۴ در مدت زمان کمتری نسبت به iQOO 8 Pro شارژ می شود و این موضوع یکی از نقاط قوت نماینده شیائومی به شمار می آید.

 

جمع بندی

در نهایت و با کنار هم قرار دادن قطعات این پازل بزرگ می توان به سادگی شاهد عملکرد نزدیک و رقابت تگاتنگ این دو گوشی در زمینه های مختلف بود. از یک طرف شیائومی با طراحی ظریف میکس ۴ و کیفیت ساخت و بالا قابل اطمینانش دلبری می کند و از طرف دیگر گوشی iQOO 8 Pro با نمایشگر بزرگ و کیفیت تصویر بیشترش توجه را معطوف خود می سازد. البته نکته دیگری که باید برای مقایسه میان این دو گوشی به آن توجه کرد، اعتبار و نام و نشانی است که شیائومی بیش از ویوو در ایران کسب کرده است. این موضوع به علاوه نمایندگی های بیشتری که این برند در کشورمان دارند تا حدودی این رقابت را با اختلاف کم به نفع گوشی Xiaomi Mix 4 به پایان می رساند. از اینکه تا انتهای این مطلب با شیائومی سیتی همراه بودید بسیار متشکریم.

بررسی ارزان‌ترین گوشی‌های شیائومی در بازار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *