نقد و بررسی شیائومی, گوشی شیائومی

مقایسه Mi 9 T با Mi 9 SE

مقایسه Mi 9 T با Mi 9 SE

مقایسه Mi 9 T با Mi 9 SE

گوشی xiaomi redmi 9 تنها محصول با کیفیت شیائومی نیست. این شرکت برای هر نوع کاربری محصولی ساخته است و در این مطلب قصد داریم یک دوئل راه بیاندازیم و دو گوشی ردمی K20 و می ۹ اس ای شیائومی را در تقابل با یکدیگر قرار دهیم.

بنابراین اگر می‌خواهید یکی از این دو گوشی را بخرید، ولی انتخاب برایتان سخت است تا انتهای این مطلب همراه شیائومی سیتی باشید.

کیفیت ساخت

گوشی ردمی K20 که آن را در مجله خبری دیجی کالا یا زومیت به اسم گوشی می ۹ تی شیائومی نیز معرفی کردند، شاید اندکی قیمت بالاتری از حریف خود داشته باشد ولی الزاما کیفیت ساخت آن بالاتر نیست.

روی پنل جلو و پشت هر دو گوشی را شیشه محافظ گوریلا گلس ۵ پوشانده است و همچنین هر دو فریم آلومینیومی صیقل یافته دارند.
اما تفاوت اصلی در ابعاد و وزن است.

مدل می ۹ تی یک نمایشگر بزرگ ۶٫۳۹ اینچی و بنابراین ابعاد بزرگ‌تر ۱۵۶٫۷ در ۷۴٫۳ در ۸٫۸ میلی‌متری دارد، در حالی که می ۹ اس ای با نمایشگر کوچک‌تر ۵٫۹۷ اینچ خود با ابعاد ۱۴۷٫۵ در ۷۰٫۵ در ۷٫۵ میلی‌متر باید انتخاب افرادی باشد که گوشی‌های کوچک‌تر را دوست دارند.

جالب است بدانید xiaomi redmi 9 با آن که به مراتب از این دو قیمت کمتری دارد، ولی یک نمایشگر بزرگ‌تر ۶٫۵۳ اینچی دارد.
وزن مدل ۹ تی از ۹ اس ای بیشتر (۱۹۱ گرم در مقابل ۱۵۵ گرم) است که با توجه به بزرگ‌تر بودن گوشی جای تعجب ندارد.

تفاوت قابل توجه دیگر این دو از نظر کیفیت ساخت ظاهر تمام صفحه گوشی می ۹ تی شیائومی است که از دوربین جلو پاپ‌آپ استفاده می‌کند، در حالی که مدل اس ای را اگر به سمت خود بگیرید متوجه بریدگی قطره‌ای شکل وسط نمایشگر آن خواهید شد.

افرادی که از نمایشگرهای تمام صفحه خوششان می‌آید، باید یقینا سمت ردمی K20 بروند.
موقعیت حسگر اثر انگشت هر دو مدل زیر نمایشگر است و به علت استفاده از حسگرهای اپتیکال شیائومی باید انتظار دقت و سرعت تشخیص بالا و مشابه را داشته باشید.

نمایشگر

مقایسه Mi 9 T با Mi 9 SE

جدا از تفاوت اندازه نمایشگر بین این دو مدل، هر دو دقت مشابه ۱۰۸۰ در ۲۳۴۰ پیکسل دارند. شیائومی برای گوشی ردمی K20 یک پنل آمولد و برای دیگری سوپر آمولد را انتخاب کرده است.
همچنین تراکم پیکسلی مدل اس اس به دلیل کوچک‌تر بودن پنل بالاتر است (۴۳۲ در برابر ۴۰۳ پیکسل) و هر دو نسبت تصویر مشابه ۱۹٫۵:۹ دارند.

این شباهت در مقدار روشنایی نمایشگر هر دو گوشی همچنان وجود دارد. نور صفحه در حالت تنظیم به صورت دستی در می ۹ تی و ۹ اس ای شیائومی به ترتیب ۴۵۰ و ۴۳۸ نیت است، ولی اگر تنظیم خودکار را فعال کنید در مدل اس ای مقدار آن به ۶۳۸ نیت می‌رسد و می ۹ تی فقط چند عدد بیشتر و آمار ۶۴۶ نیت را نشان می‌دهد.

بنابراین اگر بخواهید دقیق تصمیم بگیرید، گوشی ردمی K20 کمی پرنورتر است. گوشی‌های ارزان شیائومی مانند xiaomi redmi 9 نور صفحه نمایش کمتری دارند. این گوشی در سایت‌هایی مانند ترب و Emalls نیز بسیار پرفروش است.

هر دو پنل نمایش این دو گوشی از استاندارد HDR10 نیز کاملا پشتیبانی می‌کنند و تنظیمات گوناگونی نیز در بخش نمایشگر خود برای تغییر دقت رنگ دارند تا رنگ‌ها را طبق سلیقه خود تغییر دهید.

عمر باتری

مقایسه Mi 9 T با Mi 9 SE

تفاوت قابل توجه بین این دو رقیب باتری آن‌ها است. گوشی می ۹ تی شیائومی یک باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت دارد، در حالی که ظرفیت مدل ۹ اس ای کمتر و ۳۰۷۰ میلی‌آمپر ساعت است.
شباهت هر دو استفاده از باتری‌های لیتیوم پلیمری و همچنین سرعت شارژ مشابه ۱۸ وات است.

بدیهی است مدل اس ای به دلیل باتری کوچک‌تر سریع‌تر شارژ شود. شارژ این گوشی پس از نیم ساعت به ۴۷ درصد می‌رسد و برای شارژ کامل آن باید ۹۳ دقیقه صبر کنید، در حالی که این آمار برای گوشی دیگر به ترتیب ۴۵ درصد و تقریبا ۱۰۰ دقیقه است.

اما گوشی می ۹ اس ای شیائومی XIAOMI MI 9 SE به دلیل چیپست ضعیف‌تری که دارد، عمر باتری آن نیز کمتر است.
بنابراین اگر برایتان ماندگاری شارژ باتری مهم است، خرید گوشی شیائومی k20 را از بین این دو و از یک فروشگاه معتبر مانند شیائومی سیتی توصیه می‌کنیم.
ولی اگر واقعا باتری اولویت شما است، xiaomi redmi 9 با باتری ۵۰۲۰ میلی‌آمپر ساعت، در این بخش هر دو گوشی را کنار می‌زند.

مشخصات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری

این دوئل نفس‌گیر در این بخش به اوج خود می‌رسد. گوشی ردمی K20 با چیپست ۸ نانومتری اسنپ‌دراگون ۷۳۰ قدرتمندتر ظاهر می‌شود.
این چیپست یک پردازنده ۸ هسته‌ای با هسته‌های قدرتمندتر دارد (۲ هسته کریو ۴۷۰ گلد با سرعت کلاک ۲٫۲ گیگاهرتز و ۶ هسته کریو ۴۷۰ سیلور با سرعت کلاک ۱٫۸ گیگاهرتز) و پردازنده گرافیکی آن آدرنو ۶۱۸ است.

در مقابل حریف آن یک پردازنده با فرآیند ساخت قدیمی‌تر ۱۰ نانومتری به اسم اسنپ‌دراگون ۷۱۰ با یک پردازنده ۸ هسته‌ای (۲ هسته کریو ۳۶۰ گلد با سرعت کلاک ۲٫۳ گیگاهرتز و ۶ هسته کریو ۳۶۰ سیلور با سرعت کلاک ۱٫۷ گیگاهرتز) دارد و پردازنده گرافیکی آن نیز مدل قدیمی‌تر آدرنو ۶۱۶ است.
بنابراین اگر قدرت خام مهم است، خرید مدل می ۹ تی را توصیه می‌کنیم که در بنچمارک انتوتو نیز امتیاز کاملا بالاتری از رقیب خود به دست می‌آورد.

گرچه هر دو گوشی تنها در دو مدل با رم ثابت ۶ گیگابایت و حافظه داخلی متفاوت ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایت وارد بازار شده‌اند و هر دو از کارت حافظه جانبی پشتیبانی نمی‌کنند.
بخش نرم‌افزاری هر دو مدل نیز مشابه است و با سیستم عامل اندروید ۹ (قابل ارتقاء به اندروید ۱۰) و لانچر MIUI 12 به دست کاربر خواهند رسید.
البته همین جا باید اشاره کنیم کاربران حرفه‌ای به جای این دو گوشی ترجیح می‌دهند گوشی شیائومی می ۹ تی پرو را تهیه کنند که چیپست به مراتب قدرتمندتر اسنپ‌دراگون ۸۵۵ دارد.

دوربین

شباهت‌ها در این بخش شدت می‌گیرد. روی پنل پشتی هر دو ۳ دوربین مشابه دیده می‌شوند که عبارتند از حسگر اصلی ۴۸ مگاپیکسل، دوربین فوق عریض ۱۳ مگاپیکسل و لنز تله‌فوتو ۸ مگاپیکسل.
به عبارت دیگر شیائومی در این دو گوشی دوربین بدون کاربرد ماکرو یا حسگر عمق‌سنج اکثرا غیرضروری را حذف کرده است تا کاربران به بهترین شکل از دوربین این دو گوشی راضی باشند.
اما یقینا تفاوت اصلی همانطور که در بخش کیفیت ساخت گفتیم دوربین جلو این دو مدل است.

با آن که گوشی می ۹ اس ای شیائومی XIAOMI MI 9 SE مانند گوشی ردمی K20 یک دوربین جلو ۲۰ مگاپیکسل دارد، ولی در مدل دوم نوع آن پاپ‌آپ است.
با توجه به شباهت مشخصات دوربین، شباهت کیفیت تصاویر نیازی به گفتن ندارد. به عبارت دیگر با دوربین پشت هر دو می‌توانید تصاویر ۱۲ مگاپیکسلی بگیرید که در روز کیفیت عالی دارند.
سطح جزئیات برای یک تصویر ۱۲ مگاپیکسل کاملا بالا است و پردازش آن‌ها کاملا طبیعی انجام شده است تا کمترین اثری از شارپی بیش از حد یا مشکلات مشابه نباشد.

همچنین از رندرسازی رنگ‌ها باید لذت برد و مجددا افراط نشده است. دامنه دینامیک نیز خوب و وسیع است و هر دو گوشی با مهارت از عهده صحنه‌های با مهارت بالا بر می‌آیند.
در پایان همانطور که باید دیده باشید این دو گوشی شباهت فوق‌العاده زیادی دارند.

تفاوت اصلی در ظاهر و همچنین قدرت سخت‌افزار است تا همه چیز به سلیقه شما برگردد.
اختلاف قیمت این دو نیز به خاطر چیپست قدرتمندتر مدل می ۹ تی است، گرچه این جمله به معنای قدرت پایین گوشی می ۹ اس ای شیائومی نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *