تجهیزات شبکه, نقد و بررسی شیائومی

نقد و بررسی روتر وای فای شیائومی

روتر وای فای شیائومی

بررسی روتر وای فای شیائومی

اینترنت نقش غیر قابل انکاری در زندگی ما دارد و بدون شک اگر همین حالا ارتباطمان با شبکه جهانی را از ما سلب کنند، در انجام فعالیت ‌‌های مورد علاقه و روزانه مان دچار مشکل خواهیم شد. رقابت در یک بازی آنلاین حساس، یک مکالمه تصویری مهم، تماشای فیلم و سریال مورد علاقه مان به صورت آنلاین، راه اندازی یک شبکه با امنیت بالا و… همگی فقط و فقط با داشتن یک روتر کارآمد ممکن می شود.

شیائومی ؛ کمپانی نام آشنا و محبوب این روزهای دنیای تکنولوژی مدت هاست که در حوزه تولید تجهیزات شبکه  قدم گذاشته و یکی از شرکت های فعال در این زمینه به حساب می آید. روتر وای فای شیائومی در انواع مختلفی عرضه شده و به همین دلیل نیز در این مطلب قصد داریم تا به طور مفصل به بررسی برخی از پرطرفدارترین روترهای شیائومی بپردازیم.

 

روتر چیست و چه کاربردی دارد؟

پیش از آن که وارد مقایسه و بررسی روترهای شیائومی شویم، اجازه دهید کمی هم از مفهوم روتر، کاربردها و نقش آن در یک شبکه صحبت کنیم. همانطور که می‌ دانید، اینترنتی که روزانه از آن برای انتقال و دریافت داده های دلخواهمان استفاده می کنیم از سوی شرکت سرویس دهنده اینترنت یا همان ISP به مودم ما می رسد. در این میان ارسال سیگنال های اینترنت و اشتراک گذاری آن ها میان دستگاه های مصرف کننده‌ی اینترنت به عهده دستگاهی به نام روتر می باشد.

به عبارت دیگر، روتر سیگنال های اینترنت دریافت شده از سوی مودم رو به صورت بی سیم یا وایرلس یا با استفاده از کابل شبکه و پورت LAN با سایر دستگاه ها و شبکه ها به اشتراک می گذارد. مودم های خانگی معمولاً از نوع مودم-روتر هستند و هر دو دستگاه مودم و روتر را به صورت همزمان در بدنه خود جای داده اند.

البته تهیه و استفاده از این دو نوع دستگاه به صورت مجزا نیز ممکن بوده و حتی در این صورت این امکان برای کاربر فراهم می آید تا در صورت بروز هر گونه اشکالی در دستگاه ها، به صورت دقیق تری آن را بررسی کرده و حتی هر یک را جداگانه ارتقا دهیم.

روتر هم به صورت حرفه ای و هم به صورت غیر حرفه ای کاربرد داشته و به غیر از استفاده خانگی به عنوان یک اکسس پوینت و یکی از مهم ترین اعضای یک شبکه در شرکت های بزرگ و همچنین به پا کردن یک سیستم امنیتی مبتنی بر دوربین مداربسته نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

 

وای فای روتر شیائومی مدل  R4A giga

روتر وای فای شیائومی

روتر وای فای شیائومی مدل ۴A giga یکی از کارآمدترین روترهای عرضه شده توسط این کمپانی است؛ چرا که شیائومی آن را به یکی از جدیدترین تکنولوژی های وای فای یعنی فناوری ۸۰۲٫۱۱a مجهز کرده است. این تکنولوژی جدید سرعتی ۳ برابر بیشتر از سرعت وایرلس سری N را فراهم آورده و از سرعت انتقال داده ۱۱۶۷ مگابیت بر ثانیه ای نیز پشتیبانی می کند!

فاکتور مهمی که موجب شناخته شدن بیشتر کمپانی شیائومی در جهان و به خصوص کشور ما شده است، کیفیت ساخت بالا و ظرافت ویژه ای است که شیائومی بدون تأثیر در قیمت نهایی برای محصولات خود در نظر می گیرد. روتر وای فای شیائومی مدل ۴A giga نیز از این قاعده مستثنی نبوده و بدنه آن از جنس ABS و PC با کیفیت طراحی شده تا به خوبی حرارت ایجاد شده در قطعات داخلی را با محیط مبادله کند.

شیائومی این روتر را از ۴ عدد آنتن بهره مند ساخته که دو آنتن با فرکانس ۲٫۴ گیگاهرتز و قدرت ۵dBi و دو آنتن دیگر با فرکانس ۵ گیگاهرتز و قدرت ۶ dBi می باشند. از طرف دیگر این روتر به یک پردازنده دو هسته ای ۸۸۰ مگاهرتزی نیز بهره برده و رم آن نیز ۱۲۸ مگابایتی می باشد. این مدل از روترهای شیائومی با پهنای باندی کمتر یا مساوی ۱۰۰M مناسب خانواده های پر استفاده و شرکت ها بوده و با قادر است ارتباطی ثابت و پایدار را برای ۶۴ دستگاه فراهم آورد.

 

وای فای روتر شیائومی R4cm

روتر وای فای شیائومی

 

اگر تا به حال برای خرید وای فای روتر جستجو کرده باشید می دانید که اصولاً نوع حرفه ای و همه فن حریف این دستگاه قیمت نسبتاً بالایی دارد. از آن جایی که شیائومی طیف متنوعی از روتر ها را در کارنامه خود دارد، وای فای روتر مدل R4CM را متناسب با نیاز افراد کم استفاده و هماهنگ با مودم های خانگی طراحی کرده است. به همین دلیل نیز از نظر اقتصادی صرفه بیشتری داشته و به خوبی در بازار مورد استقبال قرار گرفه است.

این مدل از روتر های شیائومی نیز با ۴ آنتن محدوده وسیعی را تحت پوشش خود دارد. سرعت انتقال داده این روتر مقرون به صرفه توسط کمپانی تولید کننده برابر با ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه گزارش شده و به لطف بهره مندی از ۴ آنتن یاد شده، اتصال خود را تا شعاع قابل توجهی حفظ می کند.

جالب است بدانید روتر وای فای شیائومی مدل R4CM دارای قابلیت فیلتر کردن محتوای اینترنت برای کودکان بوده و والدین با استفاده از این قابلیت می توانند حتی در زمان غیاب خود، محدودیت هایی را برای فضای وب در دسترس کودکان ایجاد کنند. از جمله دیگر قابلیت های جالب این روتر شیائومی می توان به امکان بهینه سازی وای فای اشاره کرد که امکان کاهش پهنای باند و افزایش سرعت وای فای را فراهم می آورد.

روتر R4CM با یک اپلیکیشن ویژه قابل کنترل و مدیریت بوده و کاربر می تواند با نصب و استفاده از آن تمام اطلاعات مربوط به روتر را دریافت کرده، تنظیمات لازم را اعمال کند و حتی به هنگام اتصال یک دستگاه جدید به شبکه به واسطه یک پیام مطلع شود.

 

وای فای روتر شیائومی  Mi R4AC

این مدل نیز از روتر های سری ۴A شیائومی است که از نظر مشخصات فنی و متریال استفاده شده در قطعات و بدنه شباهت های زیادی به مدل R4A giga دارد. این روتر ۴ آنتنی از دو اتصال وایرلس ۲٫۴G و ۵G پشتیبانی کرده و در مجموع از پهنای باندی برابر ۱۱۶۷ مگابیت بر ثانیه ای بهره می برد. فرکانس ۵ گیگاهرتزی به خوبی مساحت یک طبقه را با سرعت انتقال داده ۸۶۷ پوشش داده و در فاصله های دورتر و در طبقات بالاتر با فرکانس ۲٫۴ گیگاهرتزی خود با سرعت ۳۰۰ وارد میدان می شود.

به این ترتیب می توان گفت این روتر برای شرکت ها و اداراتی که دفاتر آن ها به صورت طبقاتی قرار گرفته اند گزینه مناسبی می باشد. همانطور که می دانید توجه به کیفیت ساخت به هنگام خرید وای فای روتر بسیار حائز اهمیت است، چرا که مودم ها و روتر ها هر دو به هنگام فعالیت حرارت نسبتاً زیادی را تولید می کنند و این موضوع به مررو زمان و با استهلاک قطعات داخلی بیشتر نیز می شود. بنابراین کیفیت تراشه، جنس سیم ها و میزان مقاومت آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

روتر R4AC شیائومی به گونه ای طراحی شده تا به طور خودکار گرمای ایجاد شده در تراشه را کاهش داده و به این ترتیب طول عمر دستگاه را افزایش دهد! نکته جالب توجه دیگر در خصوص این روتر، قابلیت آن در ادغام سیگنال ها و تقویت آن هاست. سیستم ادغام داخلی PA و LAN در فرکانس های ۲ و ۵ گیگاهرتز در چیپست های مربوطه کمک می کند تا سرعت بالای انتقال داده ها تا فاصله ای بیش از حداکثر فاصله گزارش شده نیز ممکن شود.

 

روتر وای فای شیائومی مدل AX3600

روتر وای فای شیائومی

بدون شک روتر شیائومی مدل AX3600 یکی از بهترین روتر های موجود در بازار است که از نظر قدرت عملکرد به خوبی از پس هر نوع سیستمی بر می آید. این روتر از یک تکنولوژی جدید بهره برده است که در تشخیص دستگاه متصل شده به روتر اعم از گوشی موبایل، کامپیوتر و هر خروجی دیگری در شبکه و هماهنگ ساختن نوع اتصال با آن ها بسیار دقیق عمل می کند.

این روتر نه تنها از نظر کارایی و عملکرد بلکه از نظر طراحی ظاهری نیز بسیار جذاب بوده و دارای یک بدنه یکپارچه و تماماً مشکی با چراغ های ال ای دی کوچک آبی است که بر زیبایی آن افزوده اند. این روتر از قابلیت IPv6 پشتیبانی کرده و در قلب خود از یک تراشه حرفه ای و فوق سریع کوالکام ۶ هسته ای بهره می برد. حضور این تراشه نه تنها سرعت عملکرد روتر را بالاتر می برد بلکه در میزان انرژی مصرف شده توسط آن نیز تأثیر داشته و اتصال مطمئن تری را نیز فراهم می آورد. البته بحث سرعت که باشد، نباید از سرعت انتقال دیتای این روتر که برابر با ۲۹۷۶ مگابیت بر ثانیه گزارش شده غافل شویم! این سرعت بالا و پهنای باند شگفت انگیز این روتر را به یک غول واقعی و فوق‌العاده برای شبکه های گسترده و شرکت های وسیع تبدیل کرده است.

 

 

جمع بندی

روتر وای فای هایی که در این مطلب به طور مفصل مورد بررسی قرار گرفتند، تنها بخشی از تولیدات کمپانی شیائومی در حوزه اینترنت هستند و این کمپانی به تازگی نیز روترهای جدیدتری را نیز به بازار عرضه کرده است. یکی از محصولات شیائومی در حوزه دیجیتال و شبکه که حضورش در کنار مودم و روتر لازم است، تقویت کننده وای فای شیائومی است که بدون شک به دلیل افت سرعت اینترنت در بازه های مختلف شبانه روز بسیار کاربردی و مورد نیاز می باشد.

تا به اینجا سعی داشتیم تا چند مورد از پرفروش ترین روتر های وای فای شیائومی را بررسی کرده و با یکدیگر مقایسه کنیم. امیدواریم مطالب گفته شده برایتان مفید واقع شده باشد.

 

بهترین جاروبرقی شیائومی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *