آموزش, گوشی شیائومی

همه چیز درمورد تراشه snapdragon

همه چیز درمورد تراشه های snapdragon

تراشه snapdragon

آیا تابه حال نام تراشه های اسنپ دراگون به گوشتان خورده است؟ به راستی این تراشه ها چه کاربردی در تکنولوژی روز دنیا دارند؟ کاربرد تراشه های اسنپ دراگون در گوشی موبایل چیست؟ این ها معمولا سوالاتی می باشد که توسط افرادی که برای بار اول به این اسم برخورد می کنند پیش می آید.

حین مطالعه خصوصیات گوشی موبایل مورد علاقه خود مانند گوشی های شیائومی، یک واژه نسبتا غریب و ناآشنا به چشم می خورد که تراشه های اسنپ دراگون نام دارد و دوست دارید در مورد این بخش کوچک گوشی موبایل خود اطلاعات کاملی کسب کنید. در این مقاله به بررسی دقیق و کامل تراشه های اسنپ دراگون و کاربرد آن ها به ویژه در گوشی های موبایل خواهیم پرداخت. تا انتها مطلب با ما همراه باشید.

اسنپ دراگون چیست؟

همه چیز درمورد تراشه های snapdragon

اسنپ دراگون به مجموعه ای از سیستم های موجود در گوشی های موبایل گفته می شود که به Soc  یا نیمه هادی معروف هستند. این تراشه ها به وسیله شرکت معتبر آمریکایی به نام کوالکام طراحی و ساخته می شود که کمک بسیار شایانی به سازندگان تلفن های همراه و تبلت ها می نماید‌.

شرکت کوالکام این تراشه ها را با هدف استفاده و قرار دادن آن ها در گوشی های موبایل و تبلت ها تولید می کند. تراشه های اسنپ دراگون از اجزای پیچیده و بسیار مهم گوشی های همراه به شمار می رود زیرا هر کدام از تراشه های اسنپ دراگون حاوی بخش های پردازش کننده مرکزی، پردازش گر گرافیکی، کنترل کننده دوربین گوشی، سیستم های معروف جهانی مانند سیستم ناوبری، مودم داخلی گوشی به منظور اتصال راحت به شبکه های وای فای و اینترنت گوشی های همراه می باشد.

در حقیقت  تراشه های اسنپ دراگون، تمام ابزارهای پیشرفته سازی و توانمند سازی گوشی های موبایل را در خود جای داده اند تا آن را برای کاربر به وسیله ای مطمئن و کاملا کاربردی تبدیل نماید.

سری پلتفرم های اسنپ دراگون

همه چیز درمورد تراشه های snapdragon

تاکنون ۴ پلتفرم اساسی توسط شرکت کوالکام طراحی و توسعه یافته است که طبق سیستم سه رقمی اصولی به سری های ۲۰۰، ۴۰۰، ۶۰۰، ۸۰۰ و در چند وقت اخیر به سری جدید ۷۰۰ طبقه بندی شده است؛ این سری های عددی گفته شده رده بندی ابتدایی تا پرچمدار را در بر می گیرند که به ترتیب رده بندی عبارتند از: ابتدایی، پایین رده، میان رده، بالا رده و پرچمدار. اکنون در ادامه مقاله  پردازنده های موجود در اسنپ دراگون از سری های ۲۰۰ تا ۷۰۰ را مورد بررسی قرار خواهیم داد تا متوجه کاربرد هر نسل از آن ها شوید.

هر کدام از نسل های تراشه اسنپ دراگون به گونه ای بی نقص طراحی شده که بین توان و بازده آن تعادل ایجاد شود تا کاربران گوشی موبایل به نحو مطلوب بتوانند از آن استفاده کنند؛ همان طور که شاهد هستید وجود تراشه های اسنپ دراگون نعمت بزرگی برای گوشی های هوشمند تلقی می شوند.

 تراشه های سری ۸۰۰ چه ویژگی هایی دارند؟

همه چیز درمورد تراشه های snapdragon

از سال ۲۰۱۳ پردازنده های سری ۸۰۰ وارد بازار گوشی های موبایل شدند و تا امروز بالاترین سطح و کیفیت را در بین دیگر تراشه های تولید شده اسنپ دراگون از خود ارائه داده اند که از آن ها بیشتر در دستگاه های تلفن همراه پرچمدار به کار برده شده است. دستگاه های موبایل هوشمندی مانند ال جی تولیدی سری V ، سامسونگ اس، شیائومی Mi  و گوشی موبایل وان پلاس تنها گوشه ای از دستگاه های هوشمند پیشرفته و رده بالایی می باشند که تراشه های سری ۸۰۰ در آن ها استفاده شده است.

اولین ویژگی های خلاقانه، پیشرفته و قابل توجهی که تراشه های ساخته شده در شرکت کوالکام به خود دیده اند، در تراشه های سری ۸۰۰ ارتقا پیدا کرده و پس از آن دیگر تراشه های اسنپ دراگون آن ویژگی ها را کسب نموده و پیشرفت چشمگیری پیدا کرده اند. با توجه به سری این تراشه ها قیمت گوشی ها متفاوت می باشد و افراد آگاه از عملکرد پر اهمیت تراشه های سری ۸۰۰، حین خرید به خصوصیات گوشی دقت کرده و قیمت گوشی را طبق آن می سنجند.

کسب بالاترین عملکرد گوشی با تراشه های سری ۸۰۰

یکی از بهترین پیشنهادات برای افرادی که کار با گوشی های رده بالا برایشان اهمیت بسیاری دارد، گوشی های دارای تراشه های سری ۸۰۰ می باشد زیرا سطوح عملکردی و توان پردازش اطلاعات را به ویژه برای گوشی های اندرویدی بسیار افزایش می دهد. در حقیقیت یکی از دلایل تاثیر گذار بر قیمت گوشی های اندرویدی، سری تراشه های به کار رفته در ساختار آن ها می باشد که چون سطح کارکرد گوشی را تغییر می دهد، بالطبع قیمت آن نیز تغییر می کند.

در طراحی نخستین تراشه های سری ۸۰۰، که از ۸۰۰ شروع شده و ۸۰۱ و ۸۰۵ را نیز شامل می شود، فناوری پیشرفته ۲۸ نانومتری  به کار گرفته شده است؛ این پردازنده ها تعداد ۴ هسته پردازشی را با فرکانس های عملکردی مختلف شامل شده است.

در ساختار نخستین پردازنده های سری ۸۰۰، از پردازنده های گرافیکی بسیار عالی و مستحکم با نام های آدرنو ۳۳۰ و آدرنو ۴۲۰ و رم دو کاناله معروف به LPDDR3 استفاده شده است. این پردازنده ها در طراحی گوشی های پرچم دار به ویژه LG, SONY Xperia Z Ultra, G2, HTC One, Xiaomi Mi 4 استفاده شده و همان طور که شاهد هستید نام گوشی پر بازده شیائومی نیز در این بین به چشم می خورد.

پس از ساخت تراشه های سری ۸۰۰ اسنپ دراگون، شرکت کوالکام عملکرد خود را توسعه داد و از فناوری نانو فشرده تری در اندازه ۲۰ نانومتری در گوشی های پر قدرت و مشهور LG,LG G4,MOTOROLA MOTO X STYLE, V10 استفاده نمود.

تراشه های موجود در این گوشی های فوق پیشرفته ۲ هسته Cortez_A57 که فرکانس ۲ گیگا هرتز دارد و ۴ هسته ی قدرتمند Crotex_A53  که فرکانس ۴/۱ گیگا هرتز دارد را به همراه پردازنده گرافیکی آدرنو ۴۱۸ در خود جای داده است. حافظه قدیمی در تراشه ۸۰۸ حذف و به جای آن از حافظه های سریع تر به کار گرفته شد.

بدترین سری تراشه ۸۰۰ کدام است؟

تراشه ۸۱۰ به دلیل افزایش دمای گوشی هوشمند  در حین کار کردن، بدترین تراشه سری ۸۰۰ را به خود اختصاص داده است. آخرین تراشه سری ۸۰۰، تراشه جذاب و فوق پیشرفته ۸۵۵ می باشد که دارای ۸ هسته ی kyro 485 ،  و هشت هسته پر قدرت دیگر با فرکانس های مختلف می باشد.

پیکربندی حافظه در نسل قبل از تراشه ۸۵۵ در آن به کار رفته و امکان دانلود فایل و دیگر موارد را با سرعت حیرت انگیز ۲گیگابایت بر ثانیه به ثبت رسانده است. این تراشه ها در گوشی هوشمند شیائومی مدل های مختلف  وجود دارد که قیمت گوشی را تحت تاثیر قرار می دهد.

تراشه های رده بالای ۷۰۰

xiaomicity-snapdragon-4

شرکت کوالکام آمریکا سال ۲۰۱۸ از پردازنده سری ۷۰۰ خود رونمایی کرد؛ تراشه ۷۱۰ نخستین عضو از این سری پردازنده ها می باشد. تراشه سری ۷۰۰ اسنپ دراگون، با عملکرد شگفت انگیز خود، فضای رقابتی عالی بین تراشه های سری ۸۰۰ و ۶۰۰ ایجاد می نماید و گاها عملکردی برابر با پردازنده های پرچمدار از خود نشان می دهد.

فناوری به کار رفته در ساخت تراشه ۷۱۰، ده نانومتری بوده و توسط کمپانی تایوانی TSMC ساخته شده است. این تراشه دو هسته Kyro 360 gold  دارای فرکانس ۲.۲ گیگا هرتز، ۴ هسته ی kyro 360 silver دارای فرکانس کاری ۱.۷ را در خود جای داده است. حافظه رم این پردازنده دو کاناله بوده و پردازنده گرافیکی آدرنو ۶۱۵ و در آخر مودم X15LTEسبب بهترین عملکرد این سری از تراشه های اسنپ دراگون شده است.

گوشی هایی از جمله شیائومی Mi 8 SE  _ ویوو Nex A   و میزو ۱۶و هم چنین آپو R17 pro  سری تراشه های رده بالای ۷۰۰ را میزبانی کرده اند. قیمت گوشی های دارای رده ۷۰۰ پردازنده ها، گاهی  قابل قیاس با رده های پرچمدار می باشد.

تراشه های میان رده سری ۶۰۰

همه چیز درمورد تراشه های snapdragon

این تراشه ها بسیار مقرون به صرفه بوده و رده میانی را در بر می گیرند. دامنه عملکردی مختلف پردازنده های رده ۶۰۰ می تواند از عملکرد بالا تا بازدهی موثر را شامل شود. تراشه ۶۱۰ بهبود یافته تولید اولین سری رده ۶۰۰ می باشد. تراشه های سری ۶۱۵، ۶۱۶ و ۶۱۷ با وجود عملکرد مناسب خود، دچار افت عملکرد در حین داغ شدن درجه حرارت می شدند.

کوالکام به حل این مشکل با ساخت پردازنده ۶۲۵ پرداخت و ۸ هسته Crotex_A53 دارای فرکانس ۲ گیگا هرتز را در آن جای داد. این تراشه قابلیت وضوح تصویر ۱۰۸۰p را در کارنامه دارد و از پردازنده گرافیکی آدرنو ۵۰۶ در ساخت آن استفاده شده است. پردازنده های سری ۶۳۶ و ۶۶۰ از فناوری ۱۴ نانومتری تشکیل شده و هسته های قدرتمند را دارا می باشند که مهمان  گوشی هوشمند شیائومی Redmi Note5 و نوکیا X6 و لنوو Z5  شده اند.

تراشه های سری ۴۰۰ پایین رده

گوشی های ارزان قیمت بازار میزبان این تراشه ها اما با عملکرد سریع می باشند. تراشه های ۴۰۰ و ۴۱۰ از مشهورترین سری این رده به کار رفته در بسیاری از گوشی های هوشمند می باشد. تراشه های ۴۱۲ و ۴۱۵ کاربرد کوتاهی داشتند اما سپس سری ۴۲۵ و ۴۳۰ پا به عرصه گذاشتند.

پردازنده سری ۴۵۰ متشکل از فناوری ۱۴ نانومتری، برنده بازی شد و در گوشی شیائومی Redmi 5 ، ایسوس Zenfone 5 Max ، هوآوی honr 7c  استفاده شده است. قیمت گوشی های دارای این سری تراشه اسنپ دراگون، قابل توجه است.

تراشه های ابتدایی سری ۲۰۰

این تراشه ها ابتدایی ترین و ارزان ترین تراشه های ساخته شده توسط شرکت کوالکام می باشند که سبب مرور و جابجایی سریع بین برنامه های گوشی می شوند از طرفی کیفیت تصویر آن HD  می باشد‌. قدرت پردازش این سری عالی بوده و تا کنون سری های ۲۰۰، ۲۰۵، ۲۰۸، ۲۱۰ و ۲۱۲ از آن ساخته شده است. تراشه سری ۲۰۰ در گوشی های ارزانی مانند Moto E و sony Xperia   و Lumia 535   استفاده شده است. قیمت این گوشی ها مناسب و ارزان تر می باشد.

اسنپ دراگون ۲۱۰ ضمن پشتیبانی از شبکه ۴جی،  در گوشی های کمی مانند HTC Desire 520  و Microsoft Lumia 550  بکار گرفته شده است. در سال ۲۰۱۴ پردازنده ۲۱۲ ساخته شد که سرعت ۱.۳ گیگا هرتز را دارد. این نسخه قابلیت شارژ سریع نسخه ۲ و سرعت دانلود ۱۵۰ مگا بایت بر ثانیه را دارد.

نتیجه گیری

در این مطلب درمورد تراشه های اسنپ دراگون توضیح دادیم و سعی کردیم که هر آن چه لازم است درمورد این تراشه ها و انواع آن بدانید را بررسی کنیم. تراشه های اسنپ دراگون دارای سری های مختلفی هستند که هر کدام کاربردهای ویژه ای دارند و در گوشی های خاصی به کار می روند.

 

 

 

 

بهترین گوشی های شیائومی سال ۲۰۲۱ – قیمت ‌ها و لیست مشخصات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *