آموزش

مقایسه دو لپ تاپ Zenbook 14 A7622TS  ایسوس و Mi Gaming شیائومی

مقایسه دو لپ تاپ Zenbook 14 A7622TS  ایسوس و Mi Gaming شیائومی

مقایسه دو لپ تاپ Zenbook 14 A7622TS  ایسوس و Mi Gaming شیائومی

اگر تا به حال برای خرید لپ تاپ در فضای اینترنت جستجو کرده باشید حتماً می دانید که مدتی است که بازار لپ تاپ حالا بازاری چند قطبی شده و دیگر چند برند محدود یکه تازی نمی کنند. شیائومی یکی از برند هایی است که در چند سال اخیر در زمینه تولید انواع کالای دیجیتال غوغای عجیبی به پا کرده و به طور ویژه در زمینه عرضه انواع لپ تاپ نیز فعالیت می کند. گرچه این برند از نظر سنی جوان به نظر می رسد اما خیلی زود توانسته حاشیه امن کمپانی ایسوس را به خطر انداخته و این برند را به مبارزه تن به تن بطلبد. اگر به زودی قصد خرید لپ تاپ را دارید بد نیست تا در این مطلب با نقد و بررسی دو مدل از لپ تاپ های شیائومی و ایسوس با ما همراه بمانید.

 

مقایسه دو لپ تاپ از نظر طراحی ظاهری

اجازه دهید در همین ابتدای کار بحث را با مقایسه طراحی دو لپ تاپ A7622TS  ایسوس و Mi Gaming شیائومی آغاز کنیم. گرچه ایسوس عبارت Gaming را در نام این سری از لپ تاپ های خود قید نکرده اما رسماً آن را در خانواده لپ تاپ های ویژه بازی و فعالیت های سنگین و حرفه ای قرار داده است. با این وجود در طراحی ظاهری آن المان ویژه و خاصی که تداعی کننده یک لپ تاپ گیمینگ باشد را شاهد نیستیم. این لپ تاپ از یک طراحی ظریف و ساده پیروی کرده و با ۱۷ میلی متر ضخامت، کمی باریک تر از لپ تاپ Mi Gaming شیائومی به نظر می رسد.

این مدل از لپ تاپ های ایسوس تنها ۱٫۲۶ کیلوگرم وزن دارد که در مقابل لپ تاپ می گیمینگ شیائومی که ۲٫۲۷ کیلوگرم وزن دارد سبک تر ظاهر شده است. گرچه نماینده شیائومی در این نقد و بررسی در زمینه طراحی ظاهری کمی عقب تر از نماینده ایسوس قرار دارد و اما جالب است بدانید شکل و شمایل ساده تر این لپ تاپ تأثیر بسزایی در قیمت پایین تر آن نسبت به رقیبش دارد. شیائومی مدعی است به دلیل استفاده نکردن از لوگوی خود در پشت مانیتور موجب شده تا قیمت نهایی این کالا تا حد چشمگیری کاهش یابد!

لپ تاپ شیائومی

مشخصات نمایشگر و کیفیت تصویر

اگر مقایسه و بررسی این دو غول کوچک را مطالعه می کنید احتمالاً به دنبال لپ تاپی حرفه ای، مخصوص بازی یا حتی مناسب برای انجام فعالیت های گرافیکی چون ویرایش عکس، فیلم یا تولید محتوای گرافیکی هستید. بنابراین شاید یک نمایشگر بزرگ تر در چشمانتان جذاب تر بیاید. لپ تاپ Mi Gaming شیائومی به یک نمایشگر ۱۵٫۶ اینچی مجهز شده که از نوع ال سی دی است با رزولوشن فول اچ دی و همچنین تولید حداکثری ۳۰۰ نیت روشنایی، انصافاً در ارائه تصاویری شارپ و طبیعی کم نمی گذارد. در طرف دیگر ترازو، نماینده ایسوس قرار داد که با بهره مندی از نمایشگر از نوع LED اما با رزولوشنی یکسان، در ارائه روشنایی بیشتر با شیائومی رقابت می کند. تفاوت نمایشگر LED و LCD در نوع تکنولوژی  ساخت آن ها و همچنین عملکرد زیر پیکسل هاست که در مجموع کنتراست قابل قبول تری را ارائه می دهند. بنابراین به طور کلی می توان گفت نماینده شیائومی پنلی بزرگتر را در اختیار شما قرار می دهد و از طرف دیگر ایسوس با بهره مندی از یک نمایشگر نسل جدید تر تصاویر اغوا کننده تری را به نمایش می گذارد.

 

قدرت پردازش

بحث از قدرت و سرعت پردازش که باشد رقابت این دو مدل لپ تاپ هیجان بیشتری به خود می گیرد. شیائومی برای نماینده خود نسل نهم از پردازنده های شرکت اینتل مدل Core i7-9750H را در نظر گرفته و از طرفی ایسوس نیز نماینده خود را به نسل دهم از پردازنده های اینتل سری Core i7- 10510U مجهز کرده است. گرچه بر روی کاغذ به نظر می رسد ایسوس با بهره مندی یک پردازنده جدید قدرت بیشتری باید داشته باشد، اما گزارشات به دست رسیده از تست های انجام شده توسط کاربران چیزی غیر از این را بیان می کنند.

طبق بنچ مارک های انتشار یافته پردازنده لپ تاپ شیائومی تا ۷۸ درصد رضایت را در حوزه بازی و اجرای برنامه های سنگین به ارمغان آورده و این در حالی است که این عدد در خصوص پردازنده لپ تاپ ایسوس تنها ۶۵ درصد می باشد. آنچه تجربه کاربران ثابت کرده است، لپ تاپ Mi Gaming شیائومی در بازیابی اطلاعات به حافظه سپرده شده و دستورهای داده شده ۱۵ درصد سریع تر از نماینده ایسوس عمل می کند که عدد قابل توجهی به حساب می آید. از طرفی آمار بدست آمده نشان می دهند که پردازنده لپ تاپ شیائومی در حالت به کار گیری ۸ هسته، سرعتی بسیار بیشتر از ایسوس داشته و در مجموع عملکرد سخت افزاری بهتری را ارائه می دهد.

 

حافظه و کارایی رم

هر دو لپ تاپ های مورد بررسی در این نقد و بررسی در نسخه های متفاوتی ارائه شده اند و کاربر می تواند آن ها را در حافظه و رم متفاوتی تهیه کند. اما در این مطلب، نسخه های مورد بررسی ما هر دو از یک میزان RAM معادل ۱۶ گیگابایت بهره می برند. نکته قابل توجه در این میان تفاوت گنجایش حافظه SSD و HDD این دو لپ تاپ می باشد. نماینده ایسوس دارای ۱ ترابایت حافظه SSD است و نماینده شیائومی از ۲۵۶ گیگابایت حافظه SSD و ۱ ترابایت حافظه HDD بهره می برد. البته همانطور که می دانید این روزها حافظه SSD بسیار مطمئن تر و مناسب تر تلقی می شود.

 

طول عمر باتری

همانطور که مشاهده کردید، لپ تاپ می گیمینگ شیائومی در بخش سخت افزار به طور واضحی کفه ترازو را به نفع خود سنگین کرده و این در حالی است که قیمت نهایی این دو لپ تاپ تفاوت بارزی دارد. ایسوس در قلب خود از وجود یک باتری ۵۰ وات ساعتی بهره می برد که مدت زمان عمر مفید آن به دلیل مجهیز بودن این لپ تاپ به نمایشگری از نوع LED بسیار مناسب می باشد. از طرفی شیائومی گرچه چنین نمایشگری ندارد اما یک باتری بزرگ تر با گنجایشی معادل ۵۵ وات ساعت را میزبانی می کند که به سادگی از پس استفاده های طولانی مدت کاربرانش بر می آید. بنابراین به نظر می رسد گرچه رقابت این دو لپ تاپ در بخش های گذشته بسیار داغ و پرهیجان بود اما در زمینه تفاوت در حفظ شارژ باتری، شاهد اختلاف چشمگیری نخواهیم بود.

 

کیفیت پخش صدا

از آنجایی که هر دو این لپ تاپ ها به طور ویژه برای گیمینگ طراحی شده اند، کمپانی های تولید کننده بر روی کیفیت پخش صدا نیز سرمایه گذاری ویژه کرده اند. هر دو رقیب از سیستم صوتی استریو بهره می برند تا تجربه بازی و پخش مدیا را برای کاربرانشان لذت بخش تر کنند. ایسوس برای نماینده اش از تکنولوژی Sonic Master ویژه خود استفاده کرده و در مقابل شیائومی نیز سیستم Hi-res Audio Support شرکت سونی را به کار گرفته است.

 

جمع بندی

در مجموع باید گفت این دو لپ تاپ بدون شک دو غول بی برو برگرد در بازار هستند که بی تعارف هر کدام طرفداران ویژه خود را دارند. ایسوس در زمینه طراحی ظاهری و همچنین کیفیت تصویری برتری نسبی خود را ثابت کرده و در مقابل، شیائومی نیز با بهره مندی از یک پردازنده قوی و سریعتر و همچنین یک باتری بزرگ تر خیال کاربرانش را از بابت کارایی سخت افزاری آسوده ساخته. در هر بخش از ویژگی های مقایسه و بررسی دقیقی از مشخصات این دو لپ تاپ صورت گرفت تا در نهایت برای انتخاب راه ساده تری را پیش روی خود داشته باشید. امیدواریم در نهایت با سبک و سنگین کردن مشخصات این دو لپ تاپ و همچنین ارزش اقتصادی آن ها خرید رضایت بخشی را تجربه کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *