نقد و بررسی شیائومی, گوشی شیائومی

هر آنچه باید درباره رابط کاربری MIUI شیائومی بدانید

رابط کاربری MIUI شیائومی

 

اگر از طرفداران سر سخت گوشی های اقتصادی شیائومی هستید یا به تازگی یکی از گوشی های این کمپانی را خریده اید، حتماٌ تا به حال اسم MIUI را شنیده اید. MIUI یک رابط کاربری طراحی شده بر اساس اندروید، با ویژگی های بصری جدیدتر و قابلیت های بیشتر است. در واقع این رابط کاربری اولین محصول تولید شده از سوی شیائومی محسوب می شود که در سال ۲۰۱۰، زمانی منتشر شد که شیائومی حتی اولین گوشی خود را نیز تولید نکرده بود! این رابط کاربری با ویژگی ها و امکانات منحصر به فردش، امروزه ده ها میلیون کاربر را مجذوب خود کرده

چه گوشی هایی دارای MIUI هستند؟

رابط کاربری MIUI از تمامی گوشی های هوشمند شیائومی به غیر از Mi A1، Mi A2 و پوکوفون F1 که تحت پوشش اندروید وان هستند، پشتیبانی می کند. این کمپانی چینی اخیراٌ رابط کاربری ویژه ی خود را برای برند های دیگری نظیر سامسونگ، اچ تی سی، BLU، وان پلاس و نکسوس نیز عرضه کرده.

ویژگی های خاص MIUI

از آنجایی که از انتشار اولین نسخه MIUI هشت سال می گذرد، این رابط کاربری در طول سال ها دچار تغییرات و پیشرفت های زیادی شده است. شیائومی از اولین برند هایی است که در سیستم عامل خود از اپلیکیشن “مدیریت برنامه های گوشی” استفاده کرده که امکان اسکن آنتی ویروس، مدیریت حافظه و ذخیره باتری را در اختیار کاربران خود می گذارد (MIUI 5). از دیگر ویژگی هایی که شیائومی از اولین ایده پردازان آن بوده، قابلیت دانلود تم های مختلف از یک منبع اختصاصی است، که برخی از سیستم های عامل هنوز ارائه موفقی از آن نداشته اند.

گذشته از ویژگی های بنیادی و قدیمی که برشمردیم، در سالهای اخیر نیز شاهد اضافه شدن قابلیت های جدیدی بودیم که از جمله آنها می توان به “مدیریت داده” اشاره کرد که اولین بار شیائومی آن را در نسخه MIUI 7 ارائه داد که با استفاده از آن می توانید بر میزان داده مصرفی خود کنترل داشته و حتی سقف محدودی برای آن قائل شوید تا از مصرف داده خارج از کنترل جلوگیری شود.

حالت “استفاده با یک دست” نیز یک قابلیت پر کاربرد برای کاربران گوشی های بزرگ به حساب می آید که اغلب از عدم دسترسی کافی بر صفحه نمایش شکایت دارند. که البته شیائومی این مشکل را با MIUI 6 برطرف نموده. “مدیریت دسترسی های گوشی” نیز که اولین بار در نسخه ۵ و ۶ MIUI از آن استفاده شد، با کنترل دسترسی اپلیکیشن های مختلف به دفتر تلفن، دوربین، گالری و… امنیت بالاتری برای تلفن همراهتان فراهم می کند.

MIUI 8

 

xiaomi-MIUI8-xiaomicity

xiaomi-MIUI8

با انتشار نسخه هشتم از MIUI، سر و صدای زیادی به پا شد. از قابلیت های ویژه این نسخه می توان بهQuick Ball  اشاره کرد که دایره ای کوچک بوده که در صورت نیاز می توانید آن را به صفحه گوشی خود اضافه کنید و با استفاده از آن دسترسی سریعتری به امکانات دلخواهتان داشته باشید و آن ها را بر حسب نیاز، تغییر دهید.

از دیگر قابلیت های جالب این نسخه می توان Scrolling Screenshot را نام برد که با استفاده از آن می توانید حجم بیشتری از یک صفحه را تنها در یک اسکرین شات ثبت کنید. بد نیست در همین جا به چند روش ممکن برای گرفتن اسکرین شات در این رابط کاربری اشاره کنیم.

قدیمی ترین و رایج ترین روش نگه داشتن همزمان کلید ولوم و پاور می باشد که اکثریت با آن آشنا هستند. اما علاوه بر این، MIUI سه روش دیگر را نیز به کاربران خود پیشنهاد می کند. یکی از این سه روش، پایین آوردن نوار اعلان ها و استفاده از گزینه ی اسکرین شات است که راه ساده تری نسبت به روش اول محسوب می شود. علاوه بر دو مورد ذکر شده شما می توانید با کشیدن سه انگشت به سمت پایین و به صورت همزمان از صفحه عکس بگیرید که البته این حرکت قابل ویرایش بوده و برای مثال می توانید نگه داشتن کلید خانه را جایگزین کنید.

روش چهارم استفاده از Quick Ball است که در قسمت Additional Setting  قابل فعال شدن می باشد و امکانات انتخاب شده از سوی شما را در همه جا و با سرعت بیشتری در دسترستان قرار می دهد که با اضافه شدن گزینه اسکرین شات در میان امکانات موجود در Quick Ball، این گزینه همه جا قابل استفاده خواهد بود. همانطور که اشاره کردیم، MIUI قابلیت ثبت بیش از یک صفحه را در یک اسکرین شات دارد.

به این ترتیب که وقتی با استفاده از یکی از روش های ذکر شده اسکرین شات می گیرید، عکس گرفته شده برای لحظاتی در بالای صفحه و سمت راست نمایش داده می شود که با ضربه زدن به روی آن گزینه Scroll را مشاهده می کنید و با انتخاب آن، خود گوشی به صورت خودکار در همان صفحه ای که از آن عکس گرفته بودید، از بالا به پایین حرکت می کند و کل صفحه یا بخش دلخواهتان را تنها در یک اسکرین شات جا می دهد.

ویژگی جالب دیگری که در MIUI می توان یافت Second Space یا فضای دوم است که با استفاده از آن می توانید به غیر از پروفایل اصلی خود، یک حساب کاربری دیگر نیز ایجاد کنید تا بدون نیاز به خارج شدن از پروفایلتان دو اکانت از شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها را به طور همزمان استفاده و مدیریت کنید.

MIUI 9

xiaomi-MIUI9-xiaomicity

xiaomi-MIUI9

این نسخه از MIUI که در اواخر سال ۲۰۱۷ عرضه شد، به لطف وجود Mi Drop انتقال و اشتراک فایل ها را ساده می کند و شما را از استفاده از بلوتوث و انواع نرم افزار های انتقال فایل بی نیاز می کند و بنابراین با سرعت بیشتری می توانید به تبادل داده بپردازید. نکته قابل توجه در مورد قابلیت Mi Drop این است که تنها به گوشی های شیائومی محدود نمی شود!

یکی از محبوب ترین و کاربردی ترین ویژگی های سیستم عامل های مختلف، حالت Split Screen می باشدکه بواسطه آن می توانید به طور همزمان از دو برنامه استفاده کنید، مثلا در یک صفحه فیلم ببینید و در صفحه دیگر پیام هایتان را چک کنید. این قابلیت در MIUI 9 نیز توسط شیائومی ارائه شده که به کاربر اجازه جا به جایی صفحات با یکدیگر را نیز می دهد.

MIUI 10

xiaomi-MIUI10-xiaomicity

xiaomi-MIUI10

نسخه ی دهم MIUI، جدیدترین نسخه تا به الان بوده که سرعت و عملکرد بهتری داشته و مهمترین تغییرات آن نسبت به نسخه های قبل خود، طراحی جدید قسمت Recent Apps و اضافه شدن “حالت پرتره” برای گوشی های تک دوربینی شیائومی است که قطعاٌ تاثیر مثبتی بر روی عکس های پرتره دارد و نبود دوربین دوم را تا حدی جبران می کند. از دیگر ویژگی های جالب این نسخه، قابلیت Full Screen است که تمام گزینه های Home, Back, Recent Apps را برداشته و آنها را با حرکاتی مشخص جایگزین می کند. به این ترتیب که برای بازگشت به صفحه اصلی می توانید صفحه را از پایین به بالا بکشید یا با کشیدن صفحه از چپ به راست یا برعکس می توانید به صفحه قبل بازگردید و برای مشاهده برنامه های در حال استفاده، صفحه را از پایین به بالا کشیده و نگه می دارید. با استفاده از این قابلیت، فضای بیشتری از نمایشگر را در اختیار خواهید داشت.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *