نقد و بررسی شیائومی

بررسی رابط کاربری MIUI مزایا و معایب

بررسی رابط کاربری MIUI مزایا و معایب

بررسی رابط کاربری  MIUI مزایا و معایب

MIUI نام رابط کاربری ویژه کمپانی شیائومی است که از قضا این شرکت فعالیت خود را نیز از ابتدا با ارائه همین محصول نرم افزاری آغاز کرده است. به طور کلی UI به معنی رابط کاربری بوده و مجموعه ای از فاکتورهای ظاهری و بصری گفته می شود که ما را در استفاده از گوشی موبایل خود ترقیب می سازد. برای مثال UI یا رابط کاربری در گوشی های سامسونگ، شیائومی و آیفون متفاوت بوده و به همین دلیل نیز صاحب هر یک از گوشی های نام برده که باشید، هنگام استفاده از دیگر گوشی ها کم و گیج و سر در گم خواهید شد.

MIUI به عنوان یکی از برترین و بهترین رابط های کاربری موجود در دنیای امروز، به گوشی های شیائومی اختصاص داشته و ویژگی ها و قابلیت های منحصر به فرد خود را دارد. این بار در شیائومی سیتی قصد داریم تا شما را با این رابط کاربری آشنا کرده و مزایا و معایب آن را برشماریم.

 

آشنایی با رابط کاربری MIUI

سال ۲۰۱۰ میلادی آغاز داستان زندگی رابط کاربری ویژه شیائومی یا همان MIUI بوده و این User Interface از آن زمان تا به امروز نسخه های متفاوتی از آن را ارائه کرده است. اصولاً یکی از عواملی که موجب شده تا کاربران گوشی های شیائومی روز به روز افزایش یابند، ظاهر متفاوتی است که این کمپانی برای فضای داخلی گوشی های خود در نظر گرفته است.

البته فراموش نکنید که رابط کاربری با سیستم عامل یک گوشی هوشمند تفاوت داشته و مطلقاٌ یکی نمی باشد. گوشی های شیائومی همگی دارای سیستم عامل اندروید هستند و پوشش و پوسته آن ها که همان رابط کاربری آن ها می باشد، MIUI است. بنابراین می توان گفت گوشی های شیائومی در عین بهره مندی از رابط کاربری MIUI مبتنی بر سیستم عامل اندروید بوده و از این بابت شباهت های زیادی به گوشی های سامسونگ، هواوی، ال جی و… دارد.

البته شاید جالب باشد بدانید که این رابط کاربری شباهت هایی نیز به رابط کاربری سیستم عامل iOS در گوشی های آیفون دارد! نحوه قرار پنل برنامه ها و چیدمان آیکون ها در MIUI تا حدودی همانند گوشی های آیفون بوده و به همین دلیل نیز عده زیادی معتقدند گوشی های شیائومی می توانند کاربران iOS را به سیستم عامل اندروید علاقه مند کنند!

 

مزایای MIUI

بررسی رابط کاربری MIUI مزایا و معایب

به طور کلی برسی مزایای و معایب یک رابط کاربری معنای چندانی ندارد. چرا که طراحی ظاهری، مشخصه های بصری و قابلیت های فرعی یک رابط کاربری تا حد زیادی به سلقیه شخصی کاربر و نیاز های او وابسته است. با این وجود در ادامه برخی مهم ترین نقاط قوت این رابط کاربری را با شما در میان خواهیم گذاشت:

 

  • افزایش قدرت عملکردی گوشی موبایل:

یکی از قابلیت های جالبی و بسیار مفیدی که MIUI برای گوشی شما فراهم می آورد، امکان بهینه سازی و افزایش قدرت عملکردی آن می باشد. می پرسید چگونه؟ این رابط کاربری حافظ بسیار خوبی برای حافظه RAM گوشی است. همانطور که می دانید این حافظه تأثیر بسزایی در سرعت عملکرد گوشی و همچنین مدیریت بهتر برنامه ها دارد. MIUI با کنترل حافظه RAM گوشی، برنامه هایی را که به طور مخربی در پس زمینه در حال اجرا باقی مانده اند را بسته و به این ترتیب سرعت عملکرد گوشی را بالا می برد.

 

  • تنوع بسیار بالای تم ها:

یکی از وظایف اصلی یک رابط کاربری، فراهم آوردن نماهای زیبا و جذابی است که روزانه با باز کردن قفل گوشی خود با آن ها مواجه می شویم. بدون تعارف باید گفت همه ما تمایل داریم تنوع تم ها و پوسته هایی که برای گوشی خود انتخاب می کنیم بالا باشد تا بتوانیم تغییرات دلخواهمان را اعمال کنیم. از این بابت شیائومی در همه نسخه های MIUI تم های زیاد و متنوعی را متناسب با سلیقه های مختلف قرار داده است.

 

  • رابط کاربری دلنشین:

شکل آیکون ها، طراحی تصاویر متحرکی که بر روی صفحه نمایش داده می شوند، شیوه نمایش شارژ شدن گوشی، نمای خاموش/روشن شدن دستگاه، نحوه نمایش داده شدن پیام ها و… همگی از جمله مواردی هستند که می توانند شما را جذب یک رابط کاربری کنند. MIUI زیبایی هایی دارد که بدون شک یک کاربر ساده اندروید را متعجب خواهد کرد!

 

  • میانبر های جذاب و جالب:

یکی از هیجان انگیز ترین قابلیت های رابط کاربری MIUI امکان تنظیم کردن حرکات میانبر یا همان Gesture هایی است که کمک می کند تا با طی کردن کوتاه ترین راه ممکن کارهای مورد نظر خود را انجام دهیم.

  • تقویت عمر مفید باتری:

شاید عده ای اهمیت این مورد را نادیده بگیرند، اما بهینه سازی وجه نرم افزاری یک گوشی موبایل می تواند تأثیر زیادی بر میزان مصرف باتری، طول عمر مفید آن و همچنین مدت زمان شارژ شدن گوشی داشته باشد. رابط کاربری MIUI به دلیل نقش بزرگی که در مدیریت درست برنامه های در حال استفاده دارد، از آسیب رسیدن به باتری جلوگیری کرده و هدر رفت شارژ آن را به حداقل می رساند.

 

معایب MIUI

بررسی رابط کاربری MIUI مزایا و معایب

  • برنامه های شخص ثالث:

یکی از معایب رابط کاربری MIUI آن است که از برخی اپلیکیشن ها که البته تعداد آن ها نسبتاً محدود می باشد، پشتیبانی نمی کند. عدم صدور دسترسی به برنامه های شخص ثالث مثالی از این مورد می باشد که البته با خاموش کردن MIUI به طور موقتی قابل حل است.

  • باگ ها و اشکالات:

وجود باگ در هر رابط کاربری و اصولاً هر محصول نرم افزاری مورد چندان عجیب و غریبی نیست. یکی از علل طراحی و ارائه نسخه های جدیدتر از یک رابط کاربری نیز آن است که باگ ها و اشکالات ریز و درشت رفع و رجوع گردند. MIUI نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در برخی نسخه های خود در پخش موسیقی و باز کردن بعضی برنامه ها با موانع جزئی رو به رو می شود.

  • تعداد بالای اپلیکیشن ها:

البته نمی توان گفت تعداد بالای اپلیکیشن هایی که به صورت پیش فرض بر روی گوشی موبایل نصب شده اند یک امتیاز منفی برای رابط کاربری به حساب می آید. چرا که برخی افراد تمایل دارند همه این برنامه ها را در دسترس خود داشته باشند و عده ای نمی خواهند محیط گوشی خود را شلوغ کنند. بنابراین شاید بتوان گفت این مورد به سلیقه شخصی کاربر بستگی دارد.

 

آشنایی با برخی از بهترین گوشی های مبتنی بر MIUI

برند شیائومی مدتی است که استقلال زیر برند شناخته شد خود یعنی Redmi را به طور رسمی اعلام کرده و بنابراین حالا می توان گفت ردمی یک برند کوچک مستقل است که جدا از شیائومی، گوشی هایش را به رابط کاربری MIUI مجهز کرده است. شیائومی و ردمی این رابط کاربری را به عنوان یک امضای شخصی و مهری بر اصالت تولیدات خود پذیرفته و تمام گوشی های خود را از MIUI بهره مندی ساخته اند. در ادامه نام برخی از پرفروش ترین و جدیدترین گوشی های شیائومی مبتنی بر این رابط کاربری را نام خواهیم برد:

  1. گوشی شیائومی poco f3
  2. گوشی شیائومی Mi 11
  3. گوشی شیائومی Mi 10 T
  4. گوشی شیائومی Mi 11 lite
  5. گوشی شیائومی Redmi Note 9
  6. گوشی شیائومی Redmi Note 8 Pro

 

جمع بندی: MIUI چه جور رابط کاربری است؟

اگر همچنان تصور چندان واضحی از رابط کاربری MIUI ندارید و مطمئن نیستید که گوشی شیائومی مبتنی بر آن نیاز های شما را بر طرف سازد، پس بگذارید مطلبی را با شما در میان بگذاریم. آن چه باعث می شود تا از در دست گرفتن یک گوشی حس عجیب و غریبی داشته باشید و نتوانید با آن ارتباط لازم را برقرار کنید، رابط کاربری آن نیست. پیش از هر چیز باید دید یک رابط کاربری، مبتنی بر چه سیستم عاملی است.

اگر از ابتدا به سیستم عامل اندروید داشته اید، پس کار کردن با گوشی هایی که به MIUI مجهز شده اند نیز برایتان پیچیده نخواهد بود! امیدواریم مطالب گفته شده برایتان مفید واقع شده باشد. همراهی تان با شیائومی سیتی برایمان ارزشمند است.

بررسی ارزش خرید گوشی شیائومی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *