آموزش, گوشی شیائومی

آیا نسل جدید گوشی های موبایل نیاز به شارژ اولیه دارند؟

شارژ اولیه گوشی موبایل

آیا گوشی هوشمند نیاز به شارژ اولیه دارد؟

صادقانه باید گفت با در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی موجود، باید بیشتر از ابزارآلات دیجیتالی چون گوشی موبایل  خود مراقبت کنیم و عوامل تأثیرگذار بر سلامت آن ‌ها را نیز بهتر بشناسیم. یکی از موضوعات داغی که در خصوص گوشی‌ های نو مطرح است، شارژ اولیه آن‌ ها می‌ باشد. عده ‌ای معتقدند شارژ اولیه برای گوشی ‌های نسل جدید معنایی ندارد و عده ‌ای نیز همچنان شارژ بار اول گوشی را یک اقدام مهم و ضروری برای سلامت باتری می ‌دانند.

در ادامه قصد داریم هدف از شارژ اولیه گوشی های موبایل به ویژه گوشی شیائومی و همچنین تمام نکات مرتبط با آن را مورد بررسی قرار دهیم . بنابراین اگر جدیداً گوشی موبایلی را خریداری کرده‌اید بد نیست تا پیش از استفاده و راه‌اندازی آن چند دقیقه از وقت خود را به مطالعه این مطلب اختصاص دهید. از اینکه شیائومی سیتی را برای همراهی انتخاب کرده اید متشکریم.

 

فلسفه شارژ اولیه گوشی هوشمند چیست؟

شارژ اولیه گوشی های موبایل

مدت‌هاست که صحبت از فواید و اهمیت شارژ اولیه باتری گوشی ‌های هوشمند است. اما آیا واقعاً این فرآیند مزایایی را برای ما به همراه دارد و طول عمر باتری را افزایش می‌ دهد؟ واقعیت آن است که شارژ اولیه گوشی به مدت ۶ تا ۸ ساعت که در برخی مقالات قدیمی یافت می‌شد دیگر توصیه نمی ‌شود! شارژ اولیه گوشی هوشمند برای ساعت‌ ها و حتی طول شب، یک باور غلط و اشتباه است که میان افراد جا افتاده و در حقیقت برای گوشی ‌های نسل جدید صدق نمی‌ کند.

بنابراین بگذارید همین حالا خیالتان راحت کنیم و این موضوع را صادقانه با شما در میان بگذاریم. شارژ اولیه گوشی ‌های امروزی نه تنها فایده ‌ای برای میزان طول عمر باتری آن ‌ها ندارد، بلکه موجب افت کارایی باتری نیز می‌ شود! اصولاً مبحث شارژ اولیه برای باتری‌های نیکل-کادمیوم مطرح است و این در حالی است که مدت هاست کمپانی ‌های تولید کننده گوشی موبایل از این دسته از باتری ‌ها استفاده نمی ‌کنند. در ادامه به طور خلاصه از مکانیسم عمل باتری گوشی ‌های امروزی و تأثیر شارژ اولیه بر آن ها صحبت خواهیم کرد.

 

آشنایی با مکانیسم عمل باتری گوشی

شارژ اولیه گوشی موبایل

باتری های نیکل-کادمیومی که سال‌ ها پیش شاهد حضورشان در گوشی ‌های موبایل بودیم، به طور ذاتی نیازمند شارژ اولیه بودند. به این معنی که باید یک بار به طور کامل دشارژ و شارژ می ‌‌شدند تا کارایی مناسبی را از خودبه نمایش بگذارند. چرا که در غیر این صورت ظرفیت باتری کاهش یافته و طول عمر آن نیز کمتر می‌شد. خوشبختانه برای گوشی ‌های امروزی که از باتری های لیتیومی بهره‌ می ‌برند چنین مشکلی وجود ندارد.

این روز ها گوشی ‌های هوشمند مجهز به باتری های لیتیومی یا لیتیوم-یونی بازار را در اختیار گرفته و حالا قاعده و قوانین ویژه خود را پیدا می‌ کنند. اگر دقت کرده باشید وقتی یک گوشی هوشمند جدید را روشن می‌ کنید، درصد شارژ باتری بر روی ۴۰ الی نهایتاً ۶۰ درصد  قرار دارد. علت این امر آن است که کمپانی تولیدکننده می ‌خواهد به این طریق این نکته را به کاربر خود گوشزد کند که شارژ کامل گوشی تا ۱۰۰ درصد یک اقدام ایده‌آل نبوده و محدوده شارژ مناسب گوشی تا ۶۰ درصد است.

البته تمام این موارد در صورتی معنای بیشتری خواهد داشت که گوشی خود را مستقیماً از کمپانی تولیدکننده و بدون واسطه دریافت کرده باشید! فروشندگان گوشی‌ موبایل اعم از نمایندگی ‌های معتبر و مراکز فروش متفرقه برای فراهم آوردن رضایت بیشتر مشتریان خود، گوشی‌ ها را از پیش شارژ می ‌کنند تا چند دقیقه پس از روشن کردن گوشی، با یک صفحه خاموش مواجه نشویم! بنابراین می‌توان گفت نه تنها شارژ اولیه برای باتری ‌های لیتیومی معنایی ندارد و اصلاً به آن نیازی ندارند، بلکه اصلاً ما به عنوان کاربر گوشی اولین فردی نیستیم که آن را شارژ می‌ کند.

 

مدت زمان شارژ اولیه گوشی موبایل

شارژ اولیه گوشی موبایل

همانطور که گفته شد، شارژ اولیه گوشی موبایل به مدت طولانی، برای ما کاربران ایرانی که اغلب‌مان برای خرید گوشی از فروشگاه‌ های داخلی خرید می‌کنیم هیچ مفهومی ندارد. چرا که گوشی به طور مستقیم از خود کمپانی به دستمان نمی ‌رسد. با این وجود برخی از مهندسین حوزه دیجیتال معتقدند برای شارژ گوشی نو برای اولین بار می‌توان نکاتی را رعایت کرد. پیش از هر چیز توجه داشته باشید که باتری ‌های لیتیومی که در دهه اخیر تولید و عرضه شده‌اند، نهایتاً در طی مدت زمان ۲ الی ۳ ساعت به طور کامل شارژ می ‌شوند.

البته گوشی ‌هایی که از قابلیت شارژ سریع پشتیبانی می ‌کنند این مدت زمان را تا ۱ ساعت نیز کاهش داده‌اند. به طور کلی پیشنهاد می‌ شود برای اولین بار شارژ گوشی اجازه دهید تا ۱۵ دقیقه پس از شارژ ۱۰۰ درصدی، فرآیند شارژ ادامه یابد و سپس کابل را از گوشی جدا کنید. توجه داشته باشید که این نکته برای دفعات شارژ بعدی به هیچ عنوان پیشنهاد نمی ‌شود و بنابراین برای شارژ های بعدی از انجام آن خودداری کنید.

شارژ اولیه گوشی‌های شیائومی

کمپانی شیائومی مدتی است که جایگاه خاصی در بازار کشورمان یافته و کاربران گوشی ‌های این برند نیز روز به روز در حال افزایش اند. از آن جایی که خرید گوشی شیائومی در میان کاربران ایرانی با روندی صعودی رو‌به‌رو است، در این بخش به توضیح نحوه صحیح شارژ گوشی های این برند می پردازیم.

به طور کلی تمام گوشی هایی که به باتری های لیتیومی مجهز باشند به یک شیوه یکسان شارژ می‌شوند. بنابراین از جمله مهم‌ترین نکاتی که باید به هنگام شارژ گوشی شیائومی رعایت شود می‌توان به پرهیز از شارژ ۱۰۰ درصدی گوشی، دشارژ کامل باتری تا حد خاموش شدن، شارژ بیشتر از ۱۰۰ درصد و مواردی از این دست اشاره نمود. البته برای آن که بیشتر با فاکتور ‌های مؤثر در افزایش طول عمر باتری آشنایی یابید، در ادامه برخی از مهم‌ ترین نکات قابل اجرا را به طور خلاصه در اختیار شما قرار خواهیم داد.

 

چگونه عمر باتری گوشی خود را افزایش دهیم؟

  • پرهیز از شارژ شبانه:

    از شارژ گوشی در شب و مدت زمانی که خواب هستید پرهیز کنید. دوره ای که گوشی های خود را تمام شب برای شارژ شدن رها می کردیم تمام شده است. گوشی های امروزی در مدت زمان بسیار کمی شارژ می‌ شوند و بنابراین نیازی به شارژ طولانی شبانه ندارند. شارژ گوشی پس از رسیدن درصد باتری به ۱۰۰، موجب آبکاری شدن فلز لیتیوم و در نتیجه کاهش قدرت باتری و اختلال در عملکرد گوشی می‌شود.

  • از گرما دوری کنید:

    گرما قاتل تمام باتری هاست و عامل کاهش ظرفیت آن هاست! یکی از مهم ترین فاکتور های آسیب زننده به باتری گوشی های هوشمند گرمایی است که به دلایل مختلف ایجاد می‌ شود. گاهی اوقات گوشی مان را زیر نور آفتاب رها کرده و از آن غافل می شویم. گاهی نیز در همین حین آن را به کابل شارژ نیز متصل می کنیم! توجه داشته باشید که گوشی به هنگام فرآیند شارژ گرم می شود و بنابراین برای جلوگیری از افزایش این گرما باید آن را روی یک سطح خنک یا عایق حرارت قرار دهیم.

دیگر راهکارهای افزایش طول عمر باتری

  1. هنگام شارژ از گوشی استفاده نکنید
  2. از شارژ و دشارژ کامل بپرهیزید
  3. نور صفحه را کاهش دهید
  4. ویبره را خاموش کنید
  5. موقعیت مکانی را غیر فعال کنید
  6. برنامه های غیر ضروری را پاک کنید
  7. از خاموش بودن بلوتوث اطمینان حاصل کنید
  8. حین شارژ گوشی را خاموش کنید
  9. از قابلیت Power Saving Mode استفاده کنید
  10. به جای اینترنت سیم کارت از وای فای استفاده کنید
  11. از اپلیکیشن های کم مصرف استفاده کنید
  12. قفل خودکار یا زمان دار را امتحان کنید
  13. از تم و تصاویر پس زمینه متحرک استفاده نکنید

جمع‌بندی

حتماً حالا که تا انتهای مطلب را مطالعه کردید متوجه شده اید که شارژ اولیه گوشی برای مدت زمان طولانی و فراتر از ۱۰۰ درصد هیچ فایده و مزیتی برای طول عمر باتری گوشی مان نداشته و حتی ضرر هایی را نیز به همراه دارد! بنابراین اگر گوشی خود را به تازگی تهیه کرده اید آن را فقط برای بار اول تا ۱۰۰ درصد شارژ کنید و پس از آن از شارژ و دشارژ کامل آن خودداری کنید.

گجت های سلامتی شیائومی

نوشته های مشابه

3 دیدگاه در “آیا نسل جدید گوشی های موبایل نیاز به شارژ اولیه دارند؟

  1. مهدی گفت:

    من گوشیم دوکو ایکس ۳ پرو هست یه روزه خریدم واسه شارژ اولیه گذاشتم کامل خالی شد خاموش شد زدم به شارژ به ۹۸درصد ک رسید از شارژ کشیدمش کمتر از یه ساعت حالا هر ۱۰دقیقه تقریبا یه درصد کم می‌کنه. خیلی زده تو ذوقم چیکار باید بکنم لطفاً بگید

    1. Xiaomicityadmin گفت:

      سلام سایر برنامه هارو بررسی کنید ببینین که دارن از اینترنت استفاده می کنند یا خیر

    2. علی گفت:

      یعنی تو ده ساعت استفاده فقط ۶۰ درصد مصرف میکنه؟
      هواوی و آیفون که اینقدر به عمر باتری و اینا مشهورن، عمر باتریشون اینطوری نیست، چ انتظاری دارین از یه گوشی میان رده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *