نقد و بررسی شیائومی, گوشی شیائومی

بررسی و مقایسه گوشی های Pocophone F1 و One Plus 6

بررسی و مقایسه گوشی های Pocophone F1 و One Plus 6

پوکوفون F1 بالاخره وارد بازار شده و به نظر می رسد با قیمت ۳۰۰ دلاری خود، از مقرون به صرفه ترین گوشی های پرچم دار سالهای اخیر است. در واقع شاید آخرین گوشی پرچم داری که قیمتی مشابه داشت، وان پلاس ۱ در سال ۲۰۱۴ بود. بعد از اولین گوشی اقتصادی و مقرون به صرفه برند وان پلاس از کمپانی BBK، یعنی وان پلاس ۱ که ۳۰۰ دلار قیمت داشت، حالا این برند از گوشی جدید خود یعنی وان پلاس ۶ با قیمت ۵۳۰ دلار رونمایی می کند.

در ادامه به تحلیلی مفصل از خصوصیات و تفاوت های این دو گوشی خواهیم پرداخت. با شیائومی سیتی همراه باشید:

طراحی

پوکوفون F1 از جنس پلی کربنات بوده که ظاهری مانند و فلز دارد و در عین حال در برابر خط و خش مقاومت بیشتری از خود نشان می دهد. در وان پلاس ۶، از شیشه استفاده شده که به نظر می رسد خاص ترین جنس به کار رفته در پرچم داران سالهای اخیر است.

توان و قدرت

به طور قطع این مهمترین فاکتور برای تشخیص یک پرچم دار می باشد و هر دو گوشی یعنی پوکوفون F1 و وان پلاس ۶ نیز در این زمینه حرف های بسیاری برای گفتن دارند. این دو گوشی هر دو به تراشه قدرتمند اسنپدراگون ۸۴۵ مجهز شده اند که عنوان پرچم داری آن ها را مستحکم تر می کند.

از دیگر شباهت های سخت افزاری این دو پرچم دار می توان به ارائه ۶ و ۸ گیگابایت رم برای ۶۴GB/128GB/256GB حافظه داخلی اشاره کرد. اگرچه پوکوفون رم ۸ گیگابایتی را فقط برای ورژن ۲۵۶ گیگابایتی خود ارائه می دهد. در حالی که این میزان رم در وان پلاس ۶ د دو ورژن ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایتی قابل استفاده می باشد.

با این وجود در نسخه ی اولیه ارائه شده از هر دو گوشی، میزان ۶۴ + ۶ گیگابایت برای حافظه داخلی و رم در اختیار کاربران اولیه آن ها قرار می گیرد. پس اگر قدرت، مهمترین فاکتور مورد نظر شماست، باید گفت هر دو گوشی انتظاراتتان را پاسخگو خواهند بود.

صفحه نمایش

در بررسی اعداد و ارقام، صفحه نمایش پوکوفون جذابیت کمتری نسبت به وان پلاس ۶ دارد. وان پلاس ۶ نمایشگری از نوع AMOLED و ۶٫۲۸ اینچی با رزولوشن ۲۲۸۰*۱۰۸۰ داشته که بواسطه تکنولوژی استفاده شده در نمایشگر های AMOLED، رنگ مشکی آن عمق بیشتری دارد که همین مسئله کنتراست بالاتر تصاویر را به همراه خواهد داشت. اگر از آن دسته افرادی هستید که صفحه گوشی تان اغلب روشن است، عملکرد بهتری از این نمایشگر این گوشی خواهید بود.

در مقابل، صفحه نمایش پوکوفون از نوع ال سی دی بوده و با اندازه ۶٫۱۸ اینچی و رزولوشن ۲۲۴۶*۱۰۸۰ خود قاب جلویی این گوشی را به تصرف خود درآورده. بزرگترین تفاوت نمایشگر های این دو گوشی آن است که پوکوفون با نمایشگر ال سی دی خود، عمق کمتری از رنگ مشکی را نسبت به وان پلاس ۶ به نمایش می گذارد.

هر دو گوشی در قسمت بالایی نمایشگر خود دارای بریدگی یا اصطلاحاٌ ناچ هستند که البته این بریدگی در پوکوفون طول بیشتری دارد. بد نیست که در همینجا به این مسئله نیز اشاره کنیم که اگر طرفدار ناچ نیستید، وان پلاس ۶ عملکرد بهتری در مخفی کردن این بریدگی نشان می دهد و این مطلب باز هم به توانایی نمایشگر های AMOLED در ایجاد میزان عمیق تری از رنگ مشکی بر میگردد.

دوربین

دوربین، یکی از مهمترین فاکتورهای قابل بررسی در مقایسه این دو گوشی می باشد. شیائومی برای دوربین عقب پوکوفون F1 یک دوربین دوگانه در نظر گرفته که شامل یک لنز ۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.9 و یک لنز ۵ مگاپیکسلی جهت تشخیص عمق تصویر می باشد. دوربین سلفی پوکوفون دارای یک لنز ۲۰ مگاپیکسلی بوده که به لطف قابلیت Pixel Binning، میزان نویز را کاهش داده و عمق میدان بهتری ایجاد می کند.

در طرف دیگر، وان پلاس ۶ نیز دارای یک دوربین دوگانه می باشد که مجهز به یک لنز اصلی ۱۶ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.7 و یک لنز ۲۰ مگاپیکسلی می باشد که لنز دوم برای تهیه عمق بهتر و جزئیات بیشتر در کنار لنز اول فعالیت می کند. برند وان پلاس برای دوربین سلفی این گوشی نیز یک لنز ۱۶ مگاپیکسلی را به خدمت گرفته است.

یکی دیگر از برتری هایی که دوربین اصلی وان پلاس ۶ بر دوربین پوکوفون دارد، وجود لرزشگیر اپتیکال یا OIS می باشد که وجودش فاکتوری ضروری برای دوربین های تراز بالا به حساب می آید تا میزان تاًثیر لرزش دست و ایجاد عکس های مات را کاهش داده و عکاسی در شب را با سرعت شاتر های پایین ساده تر کند. به هر حال با توجه به آمار و ارقام، به نظر می رسد در بخش دوربین، وان پلاس از پوکوفون پیشی گرفته است.

باتری

وقتی بحث از مقاومت باتری باشد، قطعاٌ باید از برتری پوکوفون صحبت کنیم. شیائومی یک باتری ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعتی را برای این گوشی در نظر گرفته که به طور قطع برای یک روز استفاده سنگین از گوشی جوابگو خواهد بود. اما در مقابل، وان پلاس ۶ به یک باتری ۳۳۰۰ میلی آمپر ساعتی مجهز شده است.

هر دو گوشی از قابلیت شارژ سریع پشتیبانی می کنند که پوکوفون دارای ورژن ۳ از Quick Charge و وان پلاس ۶ Dash Charge را در اختیار دارد. در نهایت باید به این مسئله نیز اشاره کرد که وان پلاس ۶ در ۳۰ دقیقه، ۶۰ درصد و پوکوفون F1، در همین مدت ۳۵ درصد شارژ می شود که این اختلاف سرعت برگه برنده ای برای وان پلاس ۶ محسوب می شود.

ارتباطات

این طور که پیداست، وضعیت هر دو گوشی در این بخش مشابه می باشد. هر دو دارای بلوتوث ۵٫۰، جک صدای ۳٫۵ میلیمتری، پورت USB-C و حسگر اثر انگشت هستند. البته پوکوفون در این زمینه ۲ مزیت نسبت به وان پلاس ۶ دارد که یکی وجود سنسور تشخیص چهره جهت باز کردن قفل گوشی می باشد که نسبت به وان پلاس مکانیسم متفاوتی داشته و براساس اشعه مادون قرمز کار می کند. مزیت دیگر پوکوفون، پشتیبانی از کارت microSD است که ویژگی مهمی بوده و وان پلاس ۶ از آن بی بهره می باشد. در مقابل، وان پلاس ۶ دارای قابلیت NFC می باشد که در این مورد پوکوفون حرفی برای گفتن ندارد.

قیمت

وان پلاس یکی از معدود برند هایی است که گوشی های پرچم دار و مقرون به صرفه ارائه می دهد و برای نسخه ۶۴GB+6GB خود از گوشی وان پلاس ۶، قیمت ۵۲۹ دلار را تعیین کرده است. در طرف دیگر پوکوفون با نسخه مشابه، تنها ۲۹۹ دلار قیمت دارد که تفاوت ۲۰۰ دلاری اش با وان پلاس سوال بحث برانگیزی است.

اگر قصد خرید نسخه ۲۵۶ گیگابایتی را دارید، وان پلاس ۶۲۹ دلار و پوکوفون ۴۱۵ دلار را تعیین کرده است. حتی نسخه ۲۵۶GB/8GB پوکوفون ورژن زره پوش که قاب آن از جنس کوولار می باشد دارای ارزشی معادل ۴۲۹ دلار است. در مجموع گران قیمت ترین نسخه پوکوفون همچنان قیمت کمتری از نسخه پایه وان پلاس دارد.

نتیجه گیری

با وجود اینکه پوکوفون در بازار گوشی های پرچم دار و مقرون به صرفه، تازه وارد محسوب می شود اما با تمام ویژگی های متمایز کننده اش نسبت به وان پلاس ۶، مثل پشتیبانی از کارت microSD، استفاده از اشعه مادون قرمز در تشخیص چهره، برخورداری از وجود باتری بزرگتر همچنان قیمت بسیار مناسبی دارد.

در طرف دیگر ترازو، وان پلاس ۶ با قابلیت NFC، صفحه نمایش کارآمد تر و لرزشگیر اپتیکال قرارگرفته که باید دید آیا این مزیت ها ارزش ۲۰۰ دلار تفاوت قیمت را دارند یا خیر؟! که البته جواب این سوال را در نیاز ها و انتظاراتتان از گوشی هوشمند خود خواهید یافت!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *