نقد و بررسی شیائومی, گوشی شیائومی

نقد و بررسی گوشی ردمی ۱۰

نقد و بررسی گوشی شیائومی ردمی ۱۰

نقد و بررسی گوشی شیائومی ردمی ۱۰

گرچه زیر برند معروف و شناخته شده کمپانی شیائومی یعنی ردمی ابتدا فعالیت خود را به عنوان تولید کننده گوشی های موبایل میان رده آغاز کرد، اما حالا شاهد آن هستیم که این برند تجاری تولیدات خود را در سطحی بالاتر از سری میان رده ارائه کرده و به خوبی به عنوان یک برند مستقل و با کیفیت شناخته شده. گوشی ردمی ۱۰ یکی از جدیدترین گوشی های شیائومی است که در ۲۱ آگوست سال ۲۰۲۱ عرضه شد و انصافاً نسبت به مدل قبلی سری ردمی یعنی گوشی ردمی ۹ به طور قابل توجهی ارتقاء یافته.

مدت هاست که گوشی ردمی ۹ در بازار جهانی و به ویژه ایران در لیست پرفروش ترین گوشی های شیائومی قرار دارد و اما حالا با ورود این گوشی جدید به بازار به نظر می رسد این جایگاه به زودی به ردمی ۱۰ تعلق خواهد گرفت. اگر کنجکاوید تا با مشخصات، نقاط قوت و ضعف این سری از گوشی های شیائومی آشنا شوید تا انتها همراهمان بمانید.

 

نقاط ضعف ردمی ۱۰

  • عدم پشتیبانی از تکنولوژی NFC
  • عدم امکان فیلمبرداری در رزولوشن های بالاتر از ۱۰۸۰p
  • فرآیند شارژ نسبتاً کند
  • لگ های رابط کاربری

نقاط قوت ردمی ۱۰

  • صفحه نمایش شارپ با میزان روشنایی بالا
  • اسپیکرهای قدرتمند با قابلیت پخش صدای استریو
  • طول عمر بالای باتری
  • امکان عکاسی در شب و نور کم با حداکثر کیفیت ممکن
  • بهره مندی از دوربین التراواید بالاتر از سطح گوشی های میان رده

گوشی شیائومی

مشخصات گوشی ردمی ۱۰ در یک نگاه

 

  • طول ۱۶ سانتی متری، بدنه ای با وزن ۱۸۱ گرمی و فریم از جنس پلاستیک
  • نمایشگر ال سی دی ۶٫۵ اینچی بزرگ و با رزولوشن ۱۰۸۰*۲۴۰۰ و تراکم پیکسل ۴۰۵
  • پردازنده مرکزی مدیاتک هلیو G88 12 نانومتری هشت هسته ای و پردازنده گرافیکی Mali-G52 MC2
  • پشتیبانی از کارت حافظه جانبی و ارائه شده در حافظه های ۶۴GB 4GB RAM, 128GB 4GB RAM, 128GB 6GB RAM
  • دوربین اصلی با سنسور واید ۵۰ مگاپیکسلی، التراواید ۸ مگاپیکسلی و ماکرو ۲ مگاپیکسلی
  • دوربین سلفی با رزولوشن ۸ مگاپیکسل
  • ظرفیت باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت
  • پشتیبانی از سنسور اثر انگشت، سنسور مادون قرمز و جک ۳٫۵ میلی متری

 

طراحی ظاهری و کیفیت ساخت

احتمالاً به محض در دست گرفتن گوشی ردمی ۱۰ متوجه خواهید شد که این گوشی نسبت به بسیاری از گوشی های میان رده و مقرون به صرفه حس بسیار متفاوت تری را القاء می کند و بخشی از این موضوع مربوط به قاب پشتی و شیوه قرار گیری لنز های دوربین چهارگانه این گوشی است. قاب پشتی و فریم این گوشی هر دو از جنس پلاستیک مات و یکپارچه ساخته شده اند تا به این ترتیب وزن گوشی به حداقل میزان ۱۸۱ گرم برسد. نکته ای که بیش از هر چیز توجه را در خصوص ظاهر این گوشی به خود جلب می کند، شمایل قاب پشتی این گوشی است که تداعی کننده شیشه یا یخ است که جذابیت ویژه ای به این گوشی داده.

در بخش کناری، کلید های کنترل ولوم صدا و باز کردن قفل گوشی به چشم می خورند که حسگر اثر انگشت نیز در همین منطقه تعبیه شده است تا به این ترتیب قاب پشتی فقط و فقط به سنسورهای دوربین اصلی اختصاص پیدا کند. در بخش جلویی این گوشی پنلی صاف و تخت قرار گرفته که با هیچ انحنا یا گوشه های گردی همراه نیست. از طرفی دوربین سلفی ردمی ۱۰ در یک ناچ نقطه قرار گرفته تا به این ترتیب فضای اختصاص داده شده به نمایشگر به حداکثر میزان ۸۳ درصد برسد.

 

نمایشگر

شیائومی یک صفحه نمایش ۶٫۵ اینچی بزرگ از نوع LCD را برای گوشی ردمی ۱۰ در نظر گرفته که از حق نگذریم با رزولوشن ۱۰۸۰*۲۴۰۰ کیفیت تصویر فوق و العادی و نسبت تصویری معادل ۲۰:۹ را به نمایش می گذارد. از طرف دیگر حداکثر روشنایی ۴۷۷ نیتی این نمایشگر موجب شده تا استفاده از این گوشی در زیر نور مستقیم خورشید و محیط های بسیار روشن بی هیچ مشکلی برای کاربر فراهم باشد. یکی دیگر از نقاط قوت پنل گوشی ردمی ۱۰، تراکم ۴۰۵ پیکسلی آن در هر اینچ می باشد که امکان پخش تصاویر در شارپ ترین حالت ممکن را فراهم ساخته. البته نمایشگر این گوشی از قابلیت ارزشمند دیگری همچون میزان نرخ تازه سازی تصویر ۹۰ هرتزی نیز بهره می برد که بدون تعارف برای یک گوشی میان رده و اقتصادی عدد کمی نیست! بنابراین می توان گفت اگر اهل بازی یا تماشای فیلم با گوشی موبایل خود هستید با ردمی ۱۰ تجربه دلنشینی از تماشای تصاویری روان و بدون پرش خواهید داشت.

 

کارایی و عملکرد

گوشی ردمی ۱۰ به رسم همیشگی کمپانی شیائومی از رابط کاربری MIUI بهره می برد که در خصوص این گوشی از نسخه ۱۲٫۵ آن استفاده شده است. نحوه نمایش اعلانات، رنگ های استفاده شده در طراحی لوگو ها و.. از جمله بزرگترین تغییرات ظاهری و قابل مشاهده این رابط کاربری نسبت به نسخه های قبلی هستند. البته شیائومی رابط کاربری ویژه اش را در زمینه امنیت و حریم خصوصی کاربر نیز ارتقاء داده و به این ترتیب می توان گفت از اطلاعات شخصی کاربران این گوشی حفاظت خاصی به عمل می آید.

در بحث کارایی سخت افزاری گوشی ردمی ۱۰ نیز می توان گفت حضور تراشه جدید شرکت مدیاتک یعنی چیپست هلیو G88 موجب شده تا شاهر عملکرد فوق العاده ای از این گوشی باشیم. این تراشه نسخه ارتقاء یافته هلیو G85 است که پیش از این در گوشی ردمی ۸ نیز که یکی از قابل اطمینان ترین گوشی های شیائومی است نیز به کار رفته بوده ست. این تراشه دلیل اصلی طول عمر بالای باتری و همچنین توانایی قابل تحسینش در پخش بازی های سنگین به شمار می آید.

 

بررسی دوربین اصلی و سلفی

بدون شک دوربین اصلی گوشی ردمی یکی از بزرگترین پیشرفت هایی است که این گوشی نسبت به مدل های قبلی خود داشته. سنسور ۵۰ مگاپیکسلی سامسونگ مدل ISOCEL JN1 یک انتخاب بی نظیر برای این گوشی بوده که در کنار دیافراگم f/1.8  به خوبی از پس هر نوع سبک از عکاسی و حتی تصویربرداری در شب هم بر می آید. وجود قابلیت فوکوس خودکار دوگانه PD میزان وضوح تصاویر گرفته شده با دوربین این گوشی را به حداکثر میزان ممکن برای یک میان رده‌ی رو به بالا رسانده است. دوربین این گوشی از حالت های ویژه عکاسی واید، فیلمبرداری، حالت پرتره و عکاسی حرفه ای پشتیبانی می کند. در قاب جلویی گوشی شیائومی ردمی ۱۰ نیز دوربین سلفی این گوشی با سنسور ۸ مگاپیکسلی قرار گرفته که عملکرد بهتری نسبت به دوربین سلفی ردمی ۹ را به نمایش گذاشته و به طور خودکار وضوح یا شارپنس تصاویر را افزایش می دهد.

 

طول عمر و کارایی باتری

در حال حاضر اغلب گوشی های رده اول و قدرقدرت جهان از برندهای مختلف نهایتاً به باتری های ۵۰۰۰ یا حتی در بسیاری از موارد ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعتی مجهز می شوند و این در حالی است که این گوشی ها مصرف انرژی بسیار بالاتری نسبت به گوشی های میان رده دارند. گوشی شیائومی ردمی ۱۰ با وجود آنکه یک گوشی میان رده و با مصرف انرژی بهینه است، از وجود یک باتری بزرگ ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی بهره می برد که به راحتی از پس استفاده روزانه کاربر برآمده و حتی بیش از یک روز شارژ خود را حفظ می کند! البته همین موضوع یعنی وجود یک باتری با ظرفیت بالا موجب شده تا سرعت شارژ باتری کمی با افت مواجه شود که البته به لطف پشتیبانی ردمی ۱۰ از قابلیت شارژ سریع ۱۸ واتی کاربر می تواند این افت سرعت را جبران کند. نکته قابل توجه دیگر در خصوص باتری این گوشی پشتیبانی آن در قابلیت شارژ معکوس است که امکان شارژ گجت های کوچک را فراهم کرده و گوشی شما را به یک پاوربانک تبدیل می کند.

 

جمع بندی

در مجموع می توان گفت آن چه ارزش خرید این گوشی را مشخص می کند، نمایشگر با کیفیت، باتری بزرگ و قابل اطمینان، سخت افزار قدرتمند و از همه مهم تر قیمت بسیار مناسب آن است. اگر کاربری هستید علاقه مند به تماشای فیلم با گوشی، پخش بازی های مختلف و عکاسی و معمولاً استفاده سنگینی از گوشی خود دارید، گوشی شیائومی ردمی ۱۰ شما را ناامید نخواهد کرد.

 

 

 

بررسی ارزش خرید گوشی شیائومی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *